Med den klassiske veggisretten chana masala får du en bråte proteiner med på kjøpet.

Chana masala er noe av det ypperste blant veggisretter

Foto: Protect Our Winters

Å spise grønt er noe av det beste du kan gjøre for både miljøet og helsa di, i tillegg til at det er sjukt godt, selvfølgelig. Infinitum Movement vil, i samarbeid med klimaorganisasjonen Protect Our Winters (POW), utfordre deg til å spise vegetarisk hver dag denne uken. Og gjerne etter det også. Sjekk ut POWs arrangement Veggisveko her!

Spicy chana masala

(1-2 porsjoner)

Ingredienser:
– 3 ss olje (kokosolje eller olivenolje)
– ½ gul løk
– 3 fedd hvitløk, finhakket
– 1 hel chili uten frø, finhakket (tilsett mer eller mindre etter hvor spicy du ønsker. Den blir medium spicy med en hel chili)
– 1 håndfull finhakket fersk koriander
– 1 toppet ts spisskummen
– 1 toppet ts malt gurkemeie
– 1 toppet ts malt koriander
– 1ss finhakket ingefær, eventuelt 1 ts malt ingefær
– ½ ts salt
– 1 boks hermetiserte tomater
– 1 boks hermetiserte kikerter
– 1ts garam masala (valgfritt, finnes både i paste og kryddermix), eventuelt ½ ts kardemomme, 1/8 ts malt muskat, litt pepper, ¼ ts malt nellik.
– 1 ss sitronsaft.

Slik gjør du:

– Stek olje, løk, hvitløk, fersk koriander og chili i en panne på høy varme sammen med spisskummen, salt, gurkemeie, malt koriander og ingefær i noen minutter. Tilsett mer olje hvis det er for tørt i pannen.

– Tilsett deretter hermetiserte tomater og hermetiserte kikerter sammen med enten garam masala eller kryddermixen. Det er ikke krise hvis du ikke har alle disse krydderne.

– Tilsett eventuelt litt vann – masalaen skal ha en litt tykk, suppeaktig konsistens. La småkoke i 15-20 min. Rør av og til.

– Smak til med salt, sukker, chili osv.

– Ta av varmen og rør inn 1 ss sitronsaft. Kan spises som den er, da er det nok til én person. Server eventuelt med ris eller quinoa, da er det nok til to.