Sarah Panter er Norges første klesbutikk der kundene kan ta med seg sine egne klær og pante dem mot penger.

Endelig har secondhand-konseptet kommet til Norge. I utlandet har slike “pantebutikker” vært populært lenge, og nå har gründer Sarah Elise Gjemdal (22) klart å videreføre suksessen til Trondheim. Hun forteller at kundene stadig blir overrasket over at alt i butikken er brukt.

– Vi ønsker å gi secondhand et ansiktsløft. Det å handle hos oss skal kjennes som å handle i en vanlig klesbutikk, og da er det ekstra gøy at kundene kommenterer nettopp det, sier Gjemdal.

Les også: Klær på flaske

Les også: Når resirkulering av klær blir kunst

Skal lønne seg å være miljøvennlig

Sarah Elise Gjemdal forteller at Sarah Panter retter seg mot en ung og motebevisst målgruppe, som ønsker å handle miljøvennlig og samtidig spare penger.

– Vi selger klær, sko og tilbehør til begge kjønn, og er selektive med hva vi tar inn. På den måten kan man som kunde hos oss alltid forvente å finne rene, hele og trendy plagg i butikken. Vil man levere klær til oss, får man en utbetaling på 25% av vår samlet utsalgspris. Vi er Norges første secondhand-butikk hvor man både kan kjøpe og selge egne klær.

Videre forteller Gjemdal at hun aldri har sett et lignende bruk-og-kast samfunn som i Norge. Hun mener klærne vi får kjøpt i butikkene i dag er laget slik at forbrukeren skal se seg lei på det etter to uker.

– Før gikk klær i arv i generasjoner, men nå oppfordres vi til å kjøpe nytt hele tiden. Selv er jeg svært begeistret for å kjøpe secondhand, både møbler og klær, og har lyst til å inspirere andre til å finne den samme gleden. Det er jo så genialt. Ikke bare sparer man penger på å kjøpe noe unikt, men man bidrar også til å ta vare på miljøet og den verden vi lever i, sier hun.

Fokus på miljø gir gjenbruk økt oppmerksomhet

Hvor stor forbrukersamvittighet tror du norske forbrukere har i dag?

– Vi som bor i Norge er godt skjermet fra alle konsekvensene som overforbruket i verden fører til. Vi merker ikke forurensningen, klimaendringene, avfallet og sulten. Derfor tror jeg det ennå er en god del mennesker som ikke tenker noe særlig over eget forbrukermønster. Men, trenden er jo at flere og flere engasjerer seg og begynner å bli bevisste på at eget forbruk faktisk har en konsekvens. Og mange tar allerede mye ansvar. Jeg tror vi er på rett spor.

Vil utvide secondhand-utvalget

Hvorfor får kundene muligheten til å pante klærne?

– Vi nordmenn er flinke “pantere”. De aller fleste har klær i skapet som de ikke bruker. Noe av det er kanskje slitt eller gammelt, men mye er også fint. Det å legge ut klær for salg på finn.no eller lignende er tidkrevende, og gir ingen garanti for salg. Jeg vil at det skal være enkelt å kvitte seg med det man ikke lenger bruker selv, samtidig som man får noe igjen for det.

Er det lønnsomt for dere å gi tilbake hele 25 prosent av utsalgsprisen?

– En fjerdedel er mye, men samtidig gjør det at folk leverer fine ting til oss. Ting vi kanskje ikke hadde fått dersom vi ikke tilbød pant. Vi har alt fra H&M til Michael Kors, Adax og Celiné i butikken. Hvordan det utvikler seg på sikt er jeg usikker på, sier hun og fortsetter:

– Jeg ønsker å skape et større secondhand-utvalg i Norge. Det finnes en god del bra vintage, men ellers er tilbudet spedt. Ser vi oss litt rundt i Europa eller i USA, er utvalget langt større. Er du for eksempel på utkikk etter en ny skinnjakke, kan du spasere rett inn i en secondhand-butikk og finne akkurat den jakka du var på utkikk etter. Den muligheten har vi ikke i Norge ennå, men forhåpentligvis snart, sier Gjemdal.

Les også: Just Fashion – mer enn bare mote

Les også: Bærekraftig mote – en selvmotsigelse?