Et nytt Infinitum-magasin er ute, og i den anledning ble det arrangert lanseringsfest på Mesh 18.januar. Ulike mennesker med en felles lidenskap for miljøbevisst tenkning var samlet for å dele av sin kunnskap.

Infinitum feirer lansering av nytt magasinFørst ut som foredragsholder var Infinitum sin ambassadør Inge Wegge, som blant annet fortalte om sitt levesett i Lofoten og en downsize-livsstil, etterfulgt av BySpires daglig leder, Jonathan Viklander. BySpire jobber for at Norge skal produsere flere grønnsaker lokalt og importere i mindre grad.

Å dyrke planter uten jord

– BySpire ønsker å bidra til å redusere import av utvalgte grønnsaker gjennom å benytte seg av teknologi. Norge importerer i dag over 700 000 tonn frukt og grønt, noe som går utover både miljøet og kvaliteten. I vårt vertikale dyrkningsanlegg vokser plantene ikke i jord, men rett i vann, der vi tilsetter akkurat den næringen plantene trenger. Plantene får LED-belysning noe som gjør at vi kan bygge produksjonen i høyden og innendørs, som både sparer plass og muliggjør produksjon året rundt. Vi bruker ingen sprøytemidler, og vannet resirkuleres, noe som fører til at produksjonen bruker 70 til 80 prosent mindre vann enn et tradisjonelt jordbruk, opplyste Viklander.

Viklander i BySpire under lansering av Infinitum sitt nye magasin

Jonathan Viklander i BySpire.

I dag har BySpire produksjonsanlegget sitt i et gammelt kontorlokale på Økern, der de produserer over 5000 planter i måneden. Ifølge Viklander har etterspørselen vært såpass stor at de nå må bygge et 10 ganger større anlegg, for å vokse større i Oslo, men også i andre byer rundt om i Norge.

Infinitum lanserte nytt magasin
Et mangfold av grønne muligheter

Videre ble appen Too Good To Go presentert. Via appen kan man kjøpe mat som ellers ville blitt kastet fra restauranter og bakerier, for en billig penge. Dette er et fantastisk tiltak ettersom enorme mengder god mat dessverre går rett i søpla hver eneste dag.

Helga Lerkelund fra Naturvernforbundet var også til stede for å snakke om klimakommunikasjon; hvordan vi kommuniserer klimaproblemet.

– Mitt grønne skifte handler om å formidle konkrete eksempler og løsninger på hvordan hver og en av oss kan bidra til det grønne skiftet og redusere forbruket sitt. Tanken bak dette er å inspirere flere til handling, forklarte Lerkelund.

Lerkelund under Infinitum sin lansering av nytt magasin

Helga Lerkelund om klimakommunikasjon.

Et av de nevnte eksemplene var det danske selskapet Vigga, som er et sirkulært system, som muliggjør det å leie brukte babyklær i økologisk materiale, for så å levere dem inn igjen når klærne har blitt for små. I måneden betaler man en liten, fast sum.

– Alle som har barn vet at babyer vokser ekstremt fort, og hvis man skal kjøpe nye klær til dem etter hvert som de blir større, er det et svært lite miljøvennlig alternativ. Omtrent åtte tusen kjemikalier, og så mye som to tusen liter vann kan gå med bare til å lage én t-skjorte. Dette er heller ikke bra for huden og helsen vår. Det sier seg selv at for å tenke grønt i klesveien, må man tenke gjenbruk. Når Vigga-klærne har blitt for små og man leverer dem inn, vaskes de i et svanemerket vaskeri, før de er klare for nye, små kropper. Først når de har blitt skikkelig slitt, gjenbrukes de til nye produkter, opplyste Lerkelund.

Gjester under feiringen av Infinitum sitt nye magasin

Vi tok også en prat med noen av gjestene for å høre om deres miljøvennlige nyttårsforsetter for 2018.

Vi håper dere sjekker ut arbeidet til foredragsholderne, leser gjennom det ferske magasinet, og at flere blir inspirert til å velge miljøvennlig gjennom det nye året. Det er aldri for sent å se grønnere på tilværelsen.