Du har kanskje fått med deg at Norge er best i verden på elbil? Bellona-leder Frederic Hauge og popgruppen A-ha var med på å starte elbilrevolusjonen.

– Alle lo av oss, men vi utfordret systemet og skapte en snakkis, sier Bellona-leder Frederic Hauge om da han anskaffet Norges første moderne elbil. Her sammen med to tredjedeler av popgruppen A-ha og nevnte elbil i 1989. F.v. Morten Harket, Harald Røstvik, Frederic Hauge og Magne Furuholmen. Foto: William Mikkelsen / The Sunshine Revolution.

I det ferske Infinitum Magasinet har vi utfordret de nordiske landene til miljøduell. Norge kommer ikke alltid like godt av det, men på ett felt stikker vi oss ut i veldig positiv forstand: Elbil.

Når det gjelder elbilkjøp, gruser Norge de andre nordiske landene. Nordmenn kjøpte hele 65 ganger flere nye elbiler enn bunnplasseringen Danmark i fjor. Da utgjorde elbiler skarve 0,6 prosent av det danske nybilsalget, mot 39 prosent her til lands. 

Hele den nordiske miljølandskampen finner du i Infinitum Magasin #9, som kan kjøpes her!

Også i verdenssammenheng har vi klart høyest markedsandel for elbiler. Men hvordan skjedde det?

En viktig brikke i puslespillet er et kuriøst, og ikke helt lovlydig samarbeid mellom Frederic Hauge, stifter av miljøorganisasjonen Bellona, professor Harald Røstvik – og popgruppen A-ha.

Hauge og Bellona er kjent for sine kreative aksjoner. Det involverer blant annet innbrudd for å avsløre ulovlig nedgraving av giftig miljøavfall, og okkupasjon av en tidligere miljøvernministers kontor. Her fra en av flerfoldige arrestasjoner av Hauge, en gang på 80-tallet. Foto: Bellona

Importerte Norges første elbil

Skal man snakke om elbiler i Norge, er det obligatorisk å nevne miljøforkjemperen Hauge. Sansen for elbiler fikk han så tidlig som på 80-tallet, da slikt var nærmest for sci-fi å regne.

I 1989 importerte han Norges første moderne elbil, i samarbeid med A-ha.

I en ombygget Fiat fra Sveits, med blybatterier og en rekkevidde på 45 km, durte miljøaktivisten Hauge og «Take on me»-skaperne rundt i elbilen. Batteriet ble ladet via en ledning strukket ut gjennom vinduet på Bellona-kontoret.

A-ha-frontmann Morten Harket og Frederic Hauge i full fart gjennom bomringen i elbil, uten å betale. Foto: Bellona

– Holdningene til elbil er noe helt annet i dag enn da jeg kjøpte den humpete klossen sammen med A-ha. Da lo alle av oss. Men vi utfordret systemet og skapte en snakkis, sier Hauge.

Kjørte ulovlig i bomringen med elbil

En av kampsakene var at elbiler skulle få kjøre gratis i bomringen. Det viste de blant annet ved å ikke betale bompenger, noe som resulterte i at bilen stadig ble beslaglagt av politiet.

– Bilen ble lagt ut for salg på tvangsauksjon hver eneste gang, og hver eneste gang kjøpte vi den tilbake. For å komme til auksjonen måtte man gjennom en bomring, så vi fikk alltid en ny bot hver eneste gang vi kjøpte den tilbake, sier Hauge og ler. 

– Jeg tror våre tiltak på 80- og 90-tallet fremskyndet prosessen i Norge med sikkert 10 år.

Norge har fortsatt et godt elbil-forsprang, men de siste par årene har salget tatt seg opp i Sverige og Island. Finland og Danmark ligger imidlertid fortsatt langt etter, ifølge Elbilforeningen. Foto: Lyse Konsern / Flickr.

Sju år senere fikk de også viljen sin – i 1996 ble det gratis å kjøre i bomringen. De har også fått gjennomslag for flere andre kampsaker: At elbiler skulle få i kjøre i kollektivfeltet, lave avgifter og gratis parkering, blant annet.

– Vi opplever en revolusjon

– Hvorfor har vi en så mye høyere andel elektriske biler enn andre land i Norden?

– Det er mer tilrettelagt for det i Norge, etter mye hardt arbeid, sier Hauge.

Kombinasjonen av elbilfordeler og høye avgifter på fossilbiler virker å være vinnerformelen i Norge. Spesielt ser førstnevnte ut til å ha stor betydning: Da Danmark fjernet avgiftsfritaket på elbiler i 2016, stoppet for eksempel elbilsalget nesten helt opp. 

– Det handler selvfølgelig mye om politikk – vi har betydelige fordeler for elbileiere i Norge som andre land ikke har. Men vi ser også en form for effekt gjennom at folk nå har mer kjennskap til og troen på at denne teknologien faktisk virker. 

I 1996, syv år etter at den første elbilen i Norge var på veien, og etter å ha kjøpt tilbake bilen et titalls ganger, gikk til slutt endringen gjennom som gjorde det gratis for elbiler å kjøre gjennom bomringer.

Hauge er fortsatt svært optimistisk på elbilens vegne.

– Vi opplever en revolusjon nå. Norge passerer faktisk 200 000 elbiler på veien as we speak, sier han engasjert.

– Elbilen vil bare bli billigere

Norge får stadig internasjonal oppmerksomhet for den høye elbilandelen.

I 2013 kjørte Frederic Hauge 270 mil i elbil, fra Oslo til Nordkapp, på det han kalte en valgkampturné for miljøet. Foto: Bellona

– Det er fantastisk morsomt at et land med fem millioner mennesker faktisk kan gjøre en forskjell og være et foregangsland, sier Hauge.

– Hvordan tror du veien videre er for elbilbruken i Norge?

– Batteribilen vil stadig bli billigere å bygge og drifte. For hver elbil som selges fremfor en dieselbil sparer samfunnet mellom 17 og 19 000 kroner i helsekostnader årlig. Fra et samfunnsøkonomisk perspektiv kan vi spare titalls milliarder årlig ved å gå over til elbiler. Jeg tror vi kommer dit, men det vil ta flere år.

Han forteller at storsamfunnet først må innføre flere endringer.

– Det må bygges betydelig infrastruktur for lading, og det må bygges flere batterifabrikker, blant annet.

Men selv om statistikken er god, må vi ikke hvile på laurbærene, legger Hauge til.

– Det er fortsatt bare syv prosent av bilparken i Norge som er elektrisk.

Les flere inspirerende historier og finn ut av hvordan den nordiske miljøduellen gikk i Infinitum Magasinet #9! Kjøp det her, eller i utvalgte Narvesen-butikker.