Risgrøt er en populær rett året rundt. Jeg vil dele denne veganske vrien på retten, slik at du kanskje vil bruke oppskriften neste jul, eller neste gang du får lyst på grøt.

Vegansk risgrøt

Risgrøt er godt integrert i vår kultur. Grøt har vært en stor del av det norske kosthold siden 1800-tallet og vi spiser alle slags variasjoner fra havre til semulegryn og risengryn. Ris har trolig vært tilgjengelig i Norden siden middelalderen, men det tok svært lang tid før dette var en vare ”folk flest” fikk tak i. Risen ble lenge ansett som en eksklusiv vare, og mange brukte derfor risengrynsgrøt som søndags- og festmat.

Legg vekk skepsisen

Nå er risengrynsgrøt lett tilgjengelig for de aller fleste. Det er enkelt å få tak i og enkelt å lage. Men med så dype røtter i norsk tradisjon er det mange som er skeptiske til å endre en av hovedingrediensene. Vel, jeg er her for å fortelle deg at det å erstatte kumelk med plantemelk har positive effekter på både kroppen din, jorda og dyrene vi deler den med. Og så smaker det minst like godt.

Erstatt kumelk med plantemelk

Melk er den eneste ingrediensen i risengrynsgrøt som vi trenger å erstatte. I stedet for kumelk, bruk plantemelk. I denne oppskriften bruker jeg cashewnøtt-melk, fordi jeg synes det gir en kremaktig konsistens og en mild smak.

Kokosnøtt-melk gir en ekstra dimensjon hvis du liker smaken av kokos. Mandel-melk og soyamelk er også fine erstatninger for kumelk i risengrynsgrøt, selv om de er litt tynnere i konsistensen. Mandel-melk har en veldig mild smak og er den plantemelken jeg synes ligner mest på kumelk. Soyamelk er rik på protein. Du kan også prøve havre-melk, som er en tradisjonsrik kornart i norsk matlaging.

Ikke støtt melkeindustrien

De aller fleste plantemelk-alternativene er tilsatt kalsium. Når du erstatter kumelk med et vegansk alternativ unngår du de negative helseeffektene ”vanlig” melk har på kroppen, og du unngår å sponse noe jeg mener er en forferdelig industri, både for miljøet og for dyrene.

I mine tidligere oppskrifter for tomatsuppe og vegansk pasta-carbonara gikk jeg litt mer i detalj rundt misoppfatninger av melk, og snart kommer enda et innlegg med mer informasjon om selve industriens effekt på Jorda og kuene.

Å følge oppskriften er ekstremt enkelt. De fleste vet å følge instruksene bakpå de gode gamle gryn-boksene, og de fleste vet mer eller mindre målene fra før. Men her kommer oppskriften og fremgangsmåten likevel.

mettende vegansk risgrøt

Ingredienser: (ca. 2 porsjoner)

  • 2 dl risengryn
  • 2 dl vann
  • 5 dl plantemelk (anbefaler å bruke cashewmelk eller kokosmelk for en mer kremaktig konsistens. Mandelmelk kan brukes for å oppnå en mildere smak)
Slik lager du vegansk risgrøt:

1. Kok opp ønskelig mengde gryn med litt vann slik at grynene sveller.

2. Tilsett melken, la det koke og rør godt. Grøten skal ha en tykk konsistens.

3. Server med tradisjonelle toppinger som kanel, smør og sukker, eller prøv med friske eller frosne bær til.

oppskrift på risgrøt