For hundre år siden skulle riktig kosthold forhindre masturbasjon. Nå er det fokus på å redde planeten og helsa. Selv er jeg hypp på å redusere mitt bidrag til at kloden går til helvete, og ikke få tarmkreft med det første.

I 1894 fant Dr Johan Harvey Kellogg opp cornflakes. Han hadde tro på at flatklemte maiskorn til frokost skulle bøte på behovet for å masturbere. Ja, cornflakes mot runking. Helt sant.

Kelloggs teori var at mat kunne forhindre masturbasjon

Mannen bak frokostfavoritten Kellogg’s tenkte at cornflakes blant annet skulle redusere unge gutters trang til å leke med bananen sin.

Napp løken, men ikke loffen!

I dag vet vi at cornflakes ikke motvirker napping av løk, men at vi alle derimot bør spise mye mer løk og andre grønnsaker, i tillegg til banan, andre frukter, nøtter, spirer, fullkorn og bønner.

Hundre år etter Dr Kellogg kom Dr. Fedon Lindberg på banen. Ikke for å hindre napping av loffen, men for å fortelle oss at vi spiste for mye av både loff og cornflakes. Det bidro dessverre til vårt økte kjøttforbruk, og at vi nå spiser halvparten så mye potet som i 1989 – den som er langt mer miljøvennlig og næringsrik enn både ris og pasta.

Dra laksen, eller ikke?

Fisk har alltid vært sunt, og nå regnes det vel heller ikke som usunt å dra laksen opp til flere ganger i uka. Hvor sunt det er å spise oppdrettslaks, har det derimot blitt sådd tvil om i senere tid. Når det kommer til miljø, står også fiskerinæringen for en enormt stor del av plastforsøplingen i havet, og de eneste forskningsrapportene som påstår at oppdrett er bærekraftig, må være de næringen selv har betalt for.

Jeg vet ikke om adventistene fortsatt har samme fokus på mat og masturbering, men verdensledende forskere og ernæringsfysiologer retter nå fullt fokus på at det vi spiser er helt avgjørende for både helse og miljø.

Høyt sukkerinntak knyttes stadig sterkere til både overvekt og flere ulike sykdommer, samtidig som kjøtt knyttes til både kreft og global oppvarming. Klart vi må gjøre noe!

Slipp den pølsa!

Gunhild Stordalens ferske EAT-rapport er ganske tydelig tale; vi spiser helt feil. Det positive er at hva vi bør spise av hensyn til miljøet også ser ut til å være sammenfallende med det som er bra for helsa. Akkurat som det både er riktig for miljøet og for økonomien å pante en flaske, så hjelper vi både vår egen kropp og kloden ved å legge om kostholdet.

EAT-Lancet-rapporten anbefaler bare 14 gram rødt kjøtt (biff, lam, svin) om dagen i snitt for verdens befolkning. Det tilsvarer om lag 420 gram kjøtt i måneden – rundt én pakke kjøttdeig. Illustrasjon: EAT Foundation

Tilfredstill din egen kropp!

Selv er jeg milevis unna Stordalens spiseskjema, altså. Jeg kommer til å slite med å bli vegetarianer over natta, og veganer er jeg ikke engang motivert for å bli. Men jeg skal lett bli en bedre fleksitarianer. Jeg er hypp på å redusere mitt bidrag til at kloden går til helvete, og jeg er ikke hypp på tarmkreft.

Jeg skal spise mer grønt, jeg skal finne ut hva en belgfrukt er, og hvor jeg finner spirer i butikken. Og jeg skal få på mer bønner.

Jeg er allerede litt i gang med å redusere kjøttforbruket mitt. For eksempel ved å velge vegetariske retter når jeg spiser ute, gå for halvparten så stor burger og heller mer poteter, kjøre bønner istedenfor kjøttdeig i tacoen og dele biffen i tre. Og jeg skal fortsette å jobbe med å få opp sjømatmengden. Kjipt? Nei, digg. Prøv!

Her er for eksempel seks veggisretter:

Vil du spise grønnere? Her er seks vegetaroppskrifter