Pannekaker som er laget fullstendig uten melk og egg, kan bli like fyldige og velsmakende, som enhver annen pannekake.

Veganske pannekakerFrø og vann som bindemiddel

I de fleste bakeoppskrifter brukes egg som bindemiddel. Men det mange ikke vet er at linfrø- eller chiafrø blandet med vann, fungerer like bra. Da blander du ca. 1 ss knuste linfrø eller 1 ss chiafrø med  2 ss vann, og lar det stå i rundt fem minutter til blandingen er geléaktig.

Den enkle blandingen er fantastisk å bruke i all slags bakst der du trenger noe som holder deigen sammen.  I denne pannekake-oppskriften tilsatt jeg bare en spiseskje knuste linfrø rett i røra for å gi ekstra næring.

Røre til pannekaker
Husk å knuse frøene

Linfrø er med på å forbedre fordøyelsen, det gir deg klarere hud, lavere kolesterol og balanserer hormonene i kroppen. Det er dessuten også det frøet med den rikeste kilden til plantebaserte omega-3 fettsyrer.

Husk å bruk linfrø som er knust. Dette er veldig viktig fordi hele linfrø er vanskelig for kroppen å fordøye, og for å ta opp all næringen frøene har å tilby må de derfor være knust.

Det krever utrolig lite å erstatte dyreprodukter med plante-substitutter. Neste gang du skal lage pannekaker håper jeg du erstatter for eksempel egg med linfrø, melk med mandel- eller kokosmelk, og gjør maten din mer vennlig for både miljøet, kroppen og dyrene.

Ingredienser til veganske pannekaker

Ingredienser: (ca. 8 pannekaker)

  • Ca. 4 dl mel
  • 1 ½ ss bakepulver
  • Ca. 4 dl plantemelk (mandelmelk ble brukt i denne oppskriften)
  • 3 ss sukker (brunt sukker eller kokossukker for et litt sunnere alternativ)
  • 3 ss planteolje (f.eks. solsikke)
  • 1 ss knuste linfrø
  • En klype salt
  • Vegansk smør til steking, eller bare bruk olje
Slik lager du pannekaker:

1. Bland de tørre ingrediensene i en bolle.

2. Tilsett de våte ingrediensene, og la det svelle i omtrent 5 minutter.

3. Smelt olje eller vegansk smør i panna på middels varme.

4. Når røra er klar er det bare å begynne å steke. Flipp pannekaka når den ene siden begynner å boble litt på toppen og blir gyllenbrun rundt kantene.

5. Server og spis pannekakene sammen med frukt og bær, med lønnesirup, eller sitron og sukker, som faktisk også er en veldig god kombinasjon.

Veganske pannekaker

Håper det smaker med veganske pannekaker!

Les også: Du kan spise planeten frisk

Les også: Wraps med falafel av søtpotet

 

NB: Dette innlegget sorterer under vår blogg-side, og inneholder forfatterens personlige og subjektive meninger, som ikke nødvendigvis representerer eller  er i tråd med meningene til Infinitum Movement og denne nettsidens redaksjon.