Noen tradisjoner løfter fram det beste i oss; påskeskiturene, sankthansbålene, vårdugnadene, fjellturene. Den ny-importerte tradisjonen Black Friday derimot, er som en hyllest til det verste ved oss moderne mennesker; grådighet og overkonsum.

Denne uken arrangeres Black Friday. En tradisjon deler av den norske handelsstanden har adoptert fra våre rike onkler i Amerika. En tradisjon der alskens butikker og netthandler kjører store deler av produktsortimentet ut på spinnville tilbud. En tradisjon der butikkdører rives opp, klesstativ veltes, fletter røskes i og hyller tømmes. En tradisjon som er direkte bidragsyter til dagens bruk-og-kast samfunn. En tradisjon som handler om omsetning, salgsrekorder og tilbud. Så gode tilbud at kundene ikke sier nei. Så gode tilbud at avslaget er eneste relevante variabel i kampens kjøpshete.

Viten om at andre kunder kan rappe gode kjøp rett foran nesen på deg setter i gang et blodtørst konkurranseinnstinkt og impulsfaktoren har aldri vært høyere. Ukritisk til innhold foretar man kjøp man ellers kanskje ikke ville ha foretatt. Et kjøp som gjerne forblir ubrukt. Kunden sitter igjen med et altfor svært skjegg i en altfor liten postkasse. For etter den søte kløe, kommer den sure svie. Men det er greit. Det var jo så billig.

Instagram: #boycottblackfriday

Lokkemat

At Black Friday alltid arrangeres etter Thanksgiving har også flere ironimomenter ved seg. Handelskapteinene så sitt smutthull til å lure inn et kjøpshysteri fredagen etter man har reflektert over hva man er takknemlig for her i livet. De fleste tar seg fri denne fredagen. De fleste har mulighet for å handle denne fredagen. Perfekt. Perfekt for å lokke mennesker ut av hjemmene sine og inn i kjøpesenterlabyrintene. Perfekt for å forføre, lure, finte, manipulere.

Stimfisklogistikk

At butikkene i Norge slenger seg på denne bølgen er forståelig ettersom den baserer seg på en stimfisklogistikk der motstrømsfisken taper. Norge har et tilrettelagt beite. Norge som ligger på verdenstoppen i mobil netthandel. Norge som fikk ny julehandelsrekord i fjor med 5 % øking fra året før. Norge som ligger på topp 15- listen av verdens mest forgjeldede land.

En stemme til fremtiden

Men av en eller annen grunn ser det ut til at vi har glemt forbrukermakten i slike situasjoner. For som forbruker besitter vi jo samtlige trumfkort. Hver eneste gang vi gjør et kjøp gir vi en stemme til fremtiden. Vi former den verdenen vi lever i. Støtter vi merker som har dårlige arbeidsforhold på produksjonsfabrikkene, bidrar til avskogning i Amazonas eller besudler det marine miljøet, kommer de ikke til å slutte med dette på tross av noen klimamarsjer her og der. Snarere tvert i mot.

Det er en gang sånn at presset til å levere økonomiske resultater er realiteten i dagens markeder. Så lenge den dominerende tolkningen av samfunnsansvar er at det ikke lønner seg, vil det være sterke kapitalistiske krefter som jobber i mot ansvaret. Jobber mot å gi økte lønnspakker til syerskene i Bangladesh. Jobber mot å trekke tropisk mahogni ut av møblene våre. Jobber mot å fjerne mikroplast fra klærne våre. Jobber mot å velge bort mulighetsdager som Black Friday.

Ignorance is bliss

Er vi kun interessert i hva som skjer i vår tid, i vårt land, i vårt hjem, er det greit. Da kan vi fortsette som før. Fortsette å overutnytte naturlige ressurser. Fortsette å utrydde arter. Fortsette å felle regnskogen. Fortsette å ha scampi i sushien og tropisk tømmer i parketten. Fortsette å kjøpe mer enn vi trenger for å utvide til plass vi ikke har plass til. Fortsette med engangsplast, fossilt brennstoff, overdreven kjøttproduksjon og åpning av nye oljefelt. Fortsette med verdiskapningsfadeser som Black Friday. Ute av syn – ute av sinn, er det ikke det det heter?

Motsvar

Heldigvis finnes det aktører som bl.a. den amerikanske storgiganten innenfor friluftsutstyr, REI, som stenger sjappen akkurat denne fredagen. De stenger sine 143 butikker, distribusjonssentre og hovedkvarter. I tillegg lønner de sine 12 000 ansatte for å ta seg fri. Det er klart at det ligger en kommersialeringsintensjon bak dette også, men denne intensjonen er i all hovedsak drevet av forbrukerne. REIs målgruppe er glad i naturen. De verdsetter friluftslivet. De kommer til å sette et enda større smiljefjes i REIs karaktermarg etter å ha gått i mot status quo. Flere norske aktører bidrar også med motsvar til denne dagen og arrangerer heller reperasjonsverksted, bruktfokus og utedager.

Just say no

Så hva hvis vi alle slår et slag for det ansvarlige forbruket på fredag og heller overser hele tilbudssulamitten? Hva hvis i stede for å løpe til kjøpesenteret etter jobb og skole heller forlater asfaltjungelen og drar ut i skogen og leker? Eller hva hvis vi heller tar med oss familien og fortsetter det Thanksgiving startet; å reflektere over hva vi er takknemlig for her i livet.

Kanskje den norske handelsstanden da etter hvert følger etter og vi kan dele et verdispekter som ikke baserer seg på tjukke lommebøker og et økt velstandsnivå. Kanskje den norske handelsstanden innser sitt patetiske forsøk på å innføre en tradisjon. På fredag kan vi bruke stemmeseddelen folkens, og heller stemme på den rettferdige handelen. Vi kan boikotte Black Friday. Vi trenger den ikke. Havet trenger den ikke. Bangladesh trenger den ikke. Regnskogen trenger den ikke. Barnebarna våre trenger den ikke.

Naturen tilbyr seksstjerners hotellrom, førsteklasses utsikter og uendelige boltringsarealer. I tillegg er det gratis. Så hva sier dere, sees vi ute?