Black friday er utnyttelse av uvitende forbrukere, skriver gjesteskribent Jon Øyvind Bjørnstad. Her viser han deg hvordan du blir lurt, og gir noen tips på veien.

Black Friday shopping

Foto: Wikimedia Commons

I den norske hverdagen anno 2018 har vi svært liten tilknytning til det vi kaller basale behov. De basale behovene finnes nederst i behovspyramiden og gir tilgang på mat og husly – kall det gjerne trygghet. Dette er ting vi tar for gitt i dag. Siden vi ikke trenger å tenke på disse behovene, tenker vi på andre ting. Vi fyller sosiale behov, men vil mer. Det er ikke nok å ha gode venner og en familie som står bak hverandre i tykt og tynt. Når disse behovene er fylt: Hva gjør vi da? Selvrealisering? Karriere? Hus og bil?

Fiktive behov

Gjennom de siste 50-100 årene har vi gradvis blitt dyttet i retning av fiktive behov. De er fiktive, ikke bare fordi de er totalt irrelevante for vår umiddelbare overlevelse, men også fordi de i de fleste tilfeller kan forkludre og tåkelegge ting som egentlig hadde gitt en større total lykke for individet.

De fiktive behovene til baby-boomer generasjonen var kanskje best representert ved hus, båt, bil og hytte – for dem var det oppskriften på det gode liv. I dag er disse tingene fortsatt sterkt representert, men de har fått følge av opplevelser, som ofte står som det viktigste i mange unges liv. Hvor mange land man har vært i, hvilken festival man var på i sommer eller hvilken plass man fikk i Norseman. Ingen av disse tingene har egentlig noen objektiv påvirkning på de basale behovene våre, men de tilbyr en rekke ulike mønstre man kan følge som er med på å «bygge» den personaen man identifiserer seg med. I større grad enn baby-boomernes behov for å representere seg selv med eiendeler, er det nå en representasjon av den enkeltes livshistorie som står i fokus.

Det store spørsmålet

Selv om det har vært en gradvis forskyvning fra materielle goder til opplevelser på et overgripende nivå, har man ikke fått noe mindre fokus på førstnevnte. Etterspørselen etter gadgets, mote og utstyr til mangfoldige tusener der man tidligere hadde eksempelvis ett par ski, møtes av en overflod av tilbydere klare til å levere akkurat det du trenger innenfor alt fra laptops til senger. Kanskje er den største problemstillingen for en forbruker i dagens samfunn spørsmålet: Er dette noe jeg trenger, eller er dette noe selgeren prøver å overbevise meg om at jeg trenger?

Etter reklamebransjens oppseiling tidlig på 1900-tallet, har vi sett en gradvis økning i hvor mye markedsføring og reklame man eksponeres for. I dag er det overalt, det finnes individuelle annonser på nettet basert på hvilke ting man søker på, og det kommer konstant inn mailer fra ulike leverandører. Det er umulig å ignorere alt. Og vi går nå inn mot den dagen man må være milevis unna Telenors landsdekkende 4G-nett for å unngå å legge merke til: Black Friday.

Et eksploderende tilbud

Så kommer den store dagen, adoptert fra USA som en del andre mer eller mindre nyttige tradisjoner. Black Friday. Dagen der du igjen blir til urmennesket, huleboeren, nærmest et villdyr – men i en ganske annen setting.

Med en besluttsomhet som om du skulle felle et byttedyr for å sikre familien de neste ukene, går du inn og rasker til deg de tre tingene du hadde sett deg ut på forhånd. Men OI, der var det jo 70 prosent på den lampen du kikket på for noen måneder siden, og der var det jaggu 30 prosent på det nyeste headsettet til Bose. Like greit å ta med seg disse også, det kan alltids gis bort i gave, og det er jo kun i dag man har denne muligheten (bortsett fra de butikkene som kjører Black Week her i Norge – jeg fikk faktisk en melding fra Komplett.no om Black Week akkurat mens jeg skrev dette).

Sånn klikker det for deg

Tilbake til huleboeren; du står der etter et par frenetiske timer, adrenalinet på topp og en følelse som når du har spist litt for mye; dette var utrolig deilig, men samtidig begynner det å bli litt ekkelt. Med et raskt blikk på de stappfulle posene i hendene dine vender du nesen hjemover.

Det de fleste finner ut i etterkant, er dessverre at selv om man fikk med seg de tre tingene som var noe man hadde et (mer eller mindre) godt grunnlag for å kjøpe, fikk man også med seg 5 til 10 andre ting som overhodet ikke hadde vært planlagt på forhånd. Cocktailen av store reduksjoner 50%! 70%! 99%!, et stort antall konkurrerende «huleboere» og en tikkende klokke bakerst i skallen gjør at en ellers relativt rasjonell person går bananas og ender opp med å sprenge budsjettet med 2-3-gangeren.

Dette er akkurat det som er formålet med Black Friday – presset du opplever til å ta valg som ellers ville modnet over dager, uker, måneder på brøkdelen av et sekund – før neste huleboer kommer og snapper den siste enheten. Kjapp deg.

En utspekulert strategi

La oss dykke litt dypere ned i hvor bra tilbudene på Black Friday egentlig er. Analyser av priser viser at flere aktører er smarte i forkant og setter opp prisen gradvis slik at de kan redusere den mest mulig på selve dagen. Dette gjør at en del av tilbudene som faktisk skiltes med, ikke er gode tilbud i det hele tatt. Man kunne tenke på ord som svindel i denne sammenhengen, men det er faktisk fullt lovlig. Dette gjør at vi kommer inn på selve kjernen i problemet.

Slike tilbud tukler med forbrukerens oppfatning av hva hennes behov er, når alt kommer til stykket. Sammen med effekten av det eksploderende tilbudet oppstår noe som kan minne om en kortslutning, og forbrukeren tar valget om å dra kortet.

Det store spørsmålet

Kjernen i problemet ligger ikke i det at forbrukere får en mulighet til å kjøpe ting de trenger til en redusert pris – noe som er en god ting. Kjernen ligger i all overfloden som følger med.

Vi har dessverre kommet dit at Black Friday er en høyst reell ting; det er blitt en «greie» i det norske samfunnet. I stedet for å fornekte at det er der, må vi heller spørre oss hvordan vi skal ta stilling til det.

Svaret er enkelt (som gode svar ofte er): Tenk grundig gjennom om du i det hele tatt trenger noe. Dersom svaret er nei, sett deg tilbake og slapp av mens folk løper rundt som hamstere i hjul som ikke går fort nok rundt for dem. Dersom svaret er ja, og du må begi deg ut i jungelen – ta med deg kart og kompass. I dette tilfellet er kartet og kompasset ditt en konkret handleliste. Gå for all del ikke ut av kurs, da blir du «spist» av villdyrene som lurer der ute.

#BlackFridayrant

Vil du unngå å bli lurt? Her er tre tips til alternative black friday-aktiviteter.

Tre alternativer til black friday