Bruk pestoen på brødskiva eller sammen med din favorittpasta.

Avokadopesto

Avokadopesto, her på squashspiraler. Foto: Protect Our Winters

Det som er så fint med denne pestoen, er at variasjonene er endeløse. Grunnoppskriften er avokado, hvitløk, sitron og salt og pepper, og deretter kan du variere ved å tilsette flere ingredienser. For eksempel dampet brokkoli, grønne erter, nøtter eller basilikum. En bra måte å få brukt rester på, med andre ord!

Pestopastaen kan for eksempel serveres med ferske cherrytomater, soltørkede tomater og vegansk, hjemmelaget parmesan (0,5 dl næringsgjær blandes i food processor med 1 fedd hvitløk, en håndfull cashewnøtter, salt, pepper og litt sitronsaft), men det er også godt å sprøsteke litt sopp for mer crunch.

Vi i Infinitum Movement har kastet oss på klimaorganisasjonen Protect Our Winters (POW) sin oppfordring om å spise vegetarisk hver dag denne uken, og gjerne etter det også. Sjekk ut POWs arrangement Veggisveko her!

Avokadopesto

Ingredienser:
(Ca 2 porsjoner)
– 1 avokado
– 1 hvitløksfedd
– Saften fra en halv sitron
– Salt og pepper
– 1-2 ss god olivenolje
– Forslag til tilsetninger: en håndfull spinat, en bunt basilikum, nøtter som pinjekjerner eller cashewnøtter, brokkoli, grønne erter.
– Forslag til tilbehør: cherrytomater, soltørkede tomater og parmesan.

Slik gjør du:

– Kjør alle ingrediensene til en jevn masse med stavmikser eller food processor.

Fysen på mer plantebasert snacks? Prøv ut denne tofu-sandwichen med baconsmak:

MATBLOGG: Tofu sandwich med baconsmak