Etter 13 år i Paris satser designer Golnaz Adham Khazei på det hun kaller politisk korrekt mote.

Med klesmerket A Leading Idea går Golnaz Adham Khazei for miljøvennlig, mangfoldig mote

– Hvis jeg først skulle lage et klesmerke, skulle det gjøre noe positivt for samfunnet, sier Golnaz Adham Khazei, designer og gründer av klesmerket A Leading Idea. Klærne er i stor grad laget av tekstilrester.

Da Golnaz Adham Khazei flyttet fra Oslo til Paris for å studere mote, var det ikke så fashionable å være politisk eller miljømessig bevisst.

– Det har begynt å endre seg nå. Heldigvis, sier klesdesigneren.

I årenes løp jobbet hun for flere av motebyens toppdesignere: Givenchy, Aalto og Maison Pere, blant annet. Nå har hun startet for seg selv, med klesmerket A Leading Idea.

Med klesmerket A Leading Idea går Golnaz Adham Khazei for miljøvennlig mote

Klesmerkets logo ALI, en forkortelse av A Leading Idea, er fremtredende på flere av plaggene. Designer Golnaz Adham Khazei synes det er fint å kunne bruke et utenlandsk navn i en positiv kontekst.

Målet var å gjøre alt hun ikke fikk gjort for andre designere, forteller hun.

– Personlig synes jeg ikke vi trenger flere klesmerker, eller å kjøpe mer klær. Så hvis jeg først skulle lage et merke, skulle det gjøre noe positivt for samfunnet.

Flyktning og fashionista

Familien til Khazei flyktet fra Iran da hun bare var tre år gammel, etter at prestestyret kom til makten. Moren var både politisk engasjert og interessert i vestlig mote, noe som hadde vært mulig under det tidligere, liberale regimet.

Da hun kort tid etter revolusjonen holdt på å bli kastet i fengsel med Khazei i magen, bestemte hun seg for å dra.

De bodde noen år i Kirkenær, en liten bygd i Hedmark, før de flyttet til Oslo. Den andre kolleksjonen som kom i september i fjor, var inspirert av morens klesstil på 80- og 90-tallet, der hun stakk seg ut i Kirkenær med oppsiktsvekkende kjoler, flate boots og tidsriktige gensere og jakker.

– Det er kanskje en klisjé for en klesdesigner å være inspirert av moren sin. Men jeg er jo det, sier Khazei.

Vil vise mangfoldet i Norge

Håpet er at A Leading Idea skal bidra til å bryte ned fordommer. Blant annet skal modellene som bærer klærne bestå av et så mangfoldig og representativt utvalg mennesker som mulig.

– Da jeg lagde den forrige lookbooken, for eksempel, sjekket jeg statistikk og sånt. Hvor mange i Norge kommer fra Sør-Sudan, for eksempel, sier Khazei og ler.

Motebransjen har ikke vært noe utstillingsvindu for mangfold. Det ønsker Golnaz Adham Khazei å gjøre noe med.

– Som norsk-iraner følte jeg meg aldri så inkludert i moteverdenen. Det hadde vært fint å se noen som liknet på seg selv.

Logoen ALI, en forkortelse av A Leading Idea, har en fremtredende plass på flere av klærne.

– Utenlandske navn blir jo ikke alltid forbundet med noe positivt, sier hun.

– Så det er fint å kunne bruke det i en sånn kontekst.

Miljøvennlig mote av rester

A Leading Idea har også et sterkt fokus på miljø og arbeidsforhold, forteller hun. Tekstilene, som er den største kilden til motebransjens klima- og miljøavtrykk, finner Khazei på lagre i nærheten av fabrikken i India – de er rester fra andre designere.

A leading idea er blant dem som går for miljøvennlig, klimavennlig design

A Leading Idea satser på tekstiler som allerede er laget, i stedet for å produsere dem fra bunnen av. På den måten kan de bidra til å avlaste miljøet. 

De vurderte å lage klær av økologisk bomull, men det har Khazei ennå til gode å finne på lager.

– Folk kan bli litt for forfjamset av at vi ikke bruker økologisk bomull. Men det er faktisk mye mer miljøvennlig å kjøpe ikke-økologisk restebomull enn å skulle produsere helt nye, økologiske tekstiler fra bunnen av.

A leading idea er blant dem som går for miljøvennlig, klimavennlig design

Det lages bare seks utgaver av hvert plagg hos A Leading Idea. Grunnen er at klesmerket vil unngå unødig lagring og avfall.

Forretningspartneren hennes eier fabrikken de bruker i India. Der jobber de ansatte etter samme standarder som om fabrikken skulle ligget i Frankrike. De får sykelønn, foreldreperm og lønnspålegg hvert år, blant annet, forteller hun.

– Målet på sikt er, om dette fungerer, å bli et slags forbilde for andre merker, sier Khazei.

– At de ser at det fungerer for oss, og at det politisk korrekte er noe folk vil ha. 

Intervjuet med Khazei ble først publisert i vårt nyeste Infinitum Magasin, som har temaet Norden.

Interessert i bærekraftig mote? Les intervjuet med moteblogger Signe her:

Suksess med minimalistisk mote