FJONG er en nettside med utleie av klær, som ønsker at forbrukere skal benytte seg mer av gode plagg de eller andre har hengende, slik at overforbruket går ned. Dette ville vi høre mer om, så vi stilte gründerne Marie Ameln og Sigrun Syverud noen spørsmål.

je2

Hva var ideen bak FJONG? Hvordan oppstod den?

— Ideen oppstod da jeg var student i Trondheim. Der er det stadig vekk ulike studentball hvor man skal ha på seg lang, staselig kjole. Som student har man dårlig råd, men har ikke noe mindre lyst til å se fin ut på ball. Jeg tenkte at det burde finnes en måte å kunne låne hverandres kjoler på; det henger sikkert masse fine kjoler i leilighetene rundt der jeg bor. I tillegg fikk jeg så dårlig samvittighet av å se kjolene i skapet mitt som jeg hadde brukt masse penger på, men bare brukt én gang. Ettersom årene har gått, har jeg tenkt mer og mer på ideen, og til slutt klarte jeg bare ikke å la være å sette det ut i live. I FJONG lager vi rett og slett tjenesten vi alltid selv har savnet.

Budskapet vårt er at verdien av klær egentlig er å ha tilgang på det og ikke å eie det

Hva er budskapet deres?

— Budskapet vårt er at verdien av klær egentlig er å ha tilgang på det og ikke å eie det. Svært mange klær brukes meget sjeldent og det er tullete at ingen skal ha nytte av dem når de ikke blir brukt. Klesproduksjon og overforbruk av klær er også en stor miljøtrussel, og ved å utnytte klær bedre.

Plagg av god kvalitet varer lenger, og en slags kollektiv tankegang vil forhåpentligvis føre til at bevisstheten sprer seg.

Ameln og Syverud mener nordmenn har altfor mange ubrukte klær hengende i klesskapet. Det er grunnlaget for konseptet, som satser på delingsøkonomi for mote.

Hva er prisklassen på klærne? Er det fokus på litt mer eksklusive plagg?

— Prisklassen på klærne varierer, men de skal alltid være av ypperste kvalitet og i god stand. Hovedvekten av klærne er plagg man bruker ved spesielle anledninger, som bryllup eller på nyttårsaften, men det er også langtidsleie av klær for å piffe opp hverdagsgarderoben, som for eksempel kåper eller skjørt til å ha på jobb. Det er også flere som leier seg en morsom veske hvis de skal på storbytur. kan vi øke tilgangen på flotte klær og samtidig gjøre noe bra for planeten.

Hva er målgruppen deres?

— Moderne, motebevisste kvinner som liker å føle seg bra, men som også er opptatt av miljø og bærekraftighet. Dette trenger ikke være en motsetning når man kan leie hverandres klær.

Det er ifølge kvinnene bak FJONG ingen tvil om at det produseres for mye klær i verden i dag, og at dette har store negative miljøkonsekvenser. I Norden ser de imidlertid at det er et økt fokus på mer sosial og miljøvennlig produksjon og distribusjon av klær, og at dette er noe flere setter høyt på dagsorden.

Hvordan syns du det står det til med norsk klesbransje i dag?

— Jeg synes norsk klesbransje har kommet seg veldig de siste årene. Det var en god stund Norge var en svak skygge av Danmark og Sverige, men de siste årene har norsk design funnet sin egen identitet og virkelig fått grobunn både hjemme og i utlandet. Norden har blitt flinkere, og NICE, Nordic Fashion Association, er et eksempel på dette. De er en organisasjon som fremmer en mer bærekraftig og etisk klesbransje både for produsenter, distributører og konsumenter.

I tillegg til at klesdesignere som Tine Mollatt og Fam Irvoll leier ut klær, er også skuespiller Pia Tjelta blant FJONG sine samarbeidspartnere. Pia Tjelta sier selv at hun er glad for å kunne bidra til et mer bærekraftig forbruk.

Det er kanskje ikke hver dag det passer seg å gå med en kjole full av godteri

Er det et spesielt stort fokus på norsk design?

— Siden vi er norske, syns vi det er veldig morsomt å være med på å fremme norsk design. Et av målene til FJONG er at brukerene våre skal kunne bruke design de ellers ikke ville hatt tilgang på eller råd til, og på den andre siden promotere designere som ikke har det største distribusjonsapparatet rundt seg. Vi synes det er kult å samarbeide med up-and-coming norske designere, som Edda Gimnes og Anine Paulsen. Vi samarbeider også med mer etablerte designere, som Fam Irvoll, som forøvrig er et erkeeksempel på fantastisk design som er perfekt for å leie — for det er kanskje ikke hver dag det passer seg å gå med en kjole full av godteri. Vi samarbeider også med Holzweiler, byTiMO og FWSS.

Har dere oversikt over hvordan designerne dere samarbeider med produserer klærne sine? Er klærne etisk produsert?

— Dette er noe vi er veldig opptatt av og diskuterer mye med samarbeidspartnerene våre før vi inngår samarbeid, men vi har ikke noen klare regler for det. FWSS produserer for eksempel ikke i Bangladesh, da vilkårene for arbeiderene der ikke kan forsvares.

Folk begynner å skjønne at hvordan vi mennesker lever faktisk påvirker kloden

Et av fokusene til FJONG er å lage en plattform for nordmenn som vil gjøre en endring i måten de forbruker.

Hvor stor forbrukersamvittighet tror du norske forbrukere har?

— Jeg tror den yngre generasjonen har en mye større forbrukersamvittighet enn tidligere generasjoner. Miljø og bærekraftighet har fått sterkere fokus de siste årene, samtidig som vi virkelig har fått oppleve den globale oppvarmingen på kroppen. Folk begynner å skjønne at hvordan vi mennesker lever faktisk påvirker kloden.

Klær fra det norske klesmerket ByTimo er også til utleie.

Hvor utbredt er det med leie av klær i Norge?

— Det er svært lite utbredt i dag, og det ser vi på som våre oppgave å gjøre noe med! Vi opplever kjempestor etterspørsel, så det er bare opp til oss å levere og lage en god tjeneste som fungerer optimalt for kundene.

Alt som leies ut som er i showroomet er klart til det skal leies. Hvis noen har leid det en periode frem i tid vises dette i kalenderen til plagget slik at det ikke er mulig å dobbelbooke et plagg.

Hvordan fungerer spotleie- og den kommende abonneringstjenesten i praksis? Og hvordan leier man ut plagg selv?

— Brukerene kan leie plagg på siden vår. De kan velge om vi skal levere dem eller om de vil hente og levere selv på vårt showroom. De bestemmer også om de selv vil rengjøre plagget eller om vi skal gjøre det for dem. Vi er strenge på hva som kan leies ut; det må være noe fint av god kvalitet og i god stand. Brukeren kan velge om hun vil oppbevare plagget hos seg selv eller i vårt showroom. Vi organiserer alt av frakt, kommunikasjon med kunde og rens, og tar en andel av prisen for dette.