Fotografen Fabrice Monteiro fant en ny vri på resirkulering og forvandler nå Senegals avfall til vakre og skremmende påminnelser om menneskenes ødeleggende herjinger.

Fabrice Monteiro valgte ut ti av Senegals mest forurensede plasser for bildene sine. I havnen i Dakar renner avfallet fra industrien rett ut i vannet. Modellen hans er kledd i skrot og søppel samlet opp fra stranden.

 

Døden over Moder Jord

En fryktinngytende skapning stiger opp av havet, kledd i kullsvart olje og hvite fjær, som et varsel fra Moder Jord om at hun er døende. Bildet ble tatt av den belgisk-beninesiske fotokunstneren Fabrice Monteiro i den tungt forurensede Hann Bay utenfor Senegals hovedstad Dakar. Dette brølende budskapet fikk umiddelbart gjensvar, ikke bare i verdenspressen og på en utstilling på prestisjefulle Louisiana i Danmark. Det hadde også konkrete konsekvenser, da Dakars slaktehus sluttet å pumpe alt sitt avfall direkte ut i havet da bilde ble publisert. Enda en påminnelse om et bildes kraft til å berøre og forandre.

Det er ikke første gangen at Fabrice Monteiro benytter denne kraften for å få ubehagelige spørsmål på dagsorden. Tidligere har han latt sine bilder belyse både folkemord og slaveri i Vest-Afrika. Men hans nye fotoserie The Prophecy, der bildene fra Dakars forurensede strand inngår, er kanskje hans mest aktuelle budskap hittil.

Fortvilelse ledet til resirkulering

Fabrice Monteiro vokste opp i det vestafrikanske landet Benin på 1980-tallet, og allerede som tiåring begynte han å surfe langs kontinentets vestkyst. Da han for fire år siden returnerte til sitt Vest-Afrika, etter noen år som internasjonal fotomodell, ble han fortvilet over hva som er i ferd med å skje med naturen.

Som en gigantisk amasone kledd i plastemballasje, vasser hun gjennom et landskap av søppel. Før var dette en vakker eng. Nå er det Senegals største avfallsplass.

 

Tjære og fiskegarn ble til haute couture

Ved hjelp av crowdfunding-siden Ecofund og med støtte fra miljøforskerne ved Dakars universitet, lyktes han å finansiere prosjektet The Prophecy – ni bilder tatt i løpet av en toårsperiode, og med Senegals mest forurensede områder som bakgrunn. Til hjelp hadde Monteiro den senegalesiske kostymedesigneren Doulsa, som benyttet alt fra tjære til fiskegarn for å forvandle avfall til haute couture.

Til sammen skapte de ni mektige og vakre demoner som stiger opp av søppelberg, oversvømmelser og forurensede hav, som en utførelse av den store Moder Jords advarselsrop til oss mennesker. En av Fabrice Monteiros inspirasjonskilder til fotoserien var grekernes mektige gudinne Gaia, kilden til alt liv, som sender sine barn hit for å både skremme og gi styrke til menneskene. Bildene taler sitt klare språk: Om Moder Jord fins, er hun sannsynligvis rasende akkurat nå.