Det amerikanske klesmerket Patagonia boikotter en av de viktigste leddene i amerikansk friluftsliv-business, messen Outdoor Retailer i Salt Lake City, Utah. Dette gjør de som protest mot at statens guvernør Gary Herbert har gått inn for å oppheve den nylig oppnevnete nasjonalparkstatusen til området Bears Ears i Utah.

Bears Ears National Monument, som har fått navnet sitt fra to ikoniske platåfjell, beskytter et landskapsområde på over 54000 hektar med stor verdi både for friluftsliv og kultur, bla.a. gjennom flere indianerstammers tilknytning til området.

Status som National Monument gir området i store trekk den samme beskyttelsen som en amerikansk nasjonalpark, og sikrer blant annet allmenn rett til fri ferdsel i utmark, noe som ellers ikke er en selvfølge i USA. Det var Obama som fikk opprettet Beras Ears National Monument rett før han gikk av makten, og det er dette vedtaket guverøren nå bedt Trump-administrasjonen om å omgjøre.

“Vi elsker Utah, men elsker Utah oss”, spør grunnleggeren av Patagonia, Yvonne Choinard, på bloggen The Cleanest Line. Rose Marcario, President and CEO for Patagonia sier i en pressemelding at de er sikre på at flere andre produsenter vil følge deres avgjørelse om å trekke seg fra Outdoor Retailer.

Oppdatering: 10.02.17: Også utstyrsprodusenten Arc’teryx har nå annonsert at de står sammen med Patagonia i å trekke seg fra Outdoor Retailer i Utah. “Arc’teryx will also be increasing its funding commitment to the Conservation Alliance by $150,000 over the next three years to support the protection of Bears Ears and other public lands at risk.”, det skriver produsenten i en pressemelding.

Patagonias logo med det ikoniske omrisset av Mount Fitz Roy over teksten

 

Patagonia har opparbeidet seg status som en av de mest miljøbevisste samt politisk og sosialt engasjerte selskapene i bransjen og har ledet an i alt fra miljøvennlig materialutvikling til tilrettelegging for ansatte med barn. Selskapet har heller ikke vært like redd for å engasjere seg politisk som det de fleste store selskaper på tvers av bransjer og landegrenser kan se ut til å være.

Rick Ridgeway, Vice President Environmental Affairs hos Patagonia holder innlegg på konferansen Framtanker – Bærekraft på topptur i Oslo høsten 2016

 

Patagonia mot Trump

Bears Ears-saken er på mange måter en god illustrasjon på motsetningene mellom de to sidene i amerikansk politikk, og mellom Obama og Trump. På den måten kan Patagonias boykott av messen i Utah sees på som en protest mot Trump.

Da Rick Ridgeway, Vice President Environmental Affairs hos Patagonia, var på konferansen Framtanker i Oslo høsten 2016 uttalte han at de ville vie seg fullt ut til kampen mot Trump.

Samme høsten fikk Patagonia massiv oppmerksomhet i media da de, som et motsvar til Trumps standpunkter i miljø- og klimasaken, donerte 100% av omsetningen (ikke bare overskuddet) fra Black Friday, rundt 10 millioner dollar, til organisasjoner og prosjekter som jobber med naturvern.

Selvfølgelig får klesmerket massevis av gratis reklame, i form av for eksempel at vi skriver dette her, i forbindelse med deres utradisjonelle og kontroversielle uttalelser og handlinger. Men det fortjener de kanskje?