Det norske klesmerket Northern Playground ble til da to karer sto på toppen av et fjell, lei av svette boxere og kalde solnedganger. Hvorfor kan man ikke lage undertøy som lett kan tas av og på slik at man slipper å ta av skoene for å skifte?, spurte de seg.

Les også: Houdini går seg selv i sømmene med Planetary BoundariesGlidelåser ble svaret, og dermed ble en ny kategori innenfor undertøy etablert; kalt Zipwear. Jo Egil Tobiassen, som i dag driver selskapet 3 år etter åpenbaringen på toppen av fjellet, forteller at det i første omgang bare var snakk om å lage enklere bekledning til kompiser og familie. Men etterspørselen etter funksjonalitet og smarte løsninger økte raskt, og i dag er de tre ansatte inkludert ham selv.Selv om Jo ikke hadde helt planlagt å gå inn i produksjonsindustrien, er han veldig bevisst på hvordan han vil drive merket.- Produksjon påvirker utvilsomt miljøet, og det gjelder å minimere dette avtrykket på best måte, samt gjøre opp for seg på de områdene man kan, sier Jo.Northern Playground Zipbody Sogndal 3_Vegard_BreieNorthern Playground produserer alt i Europa og de bruker resirkulerte materialer der det er mulig i både produkter og innpakning.- Det koster å gjøre slike valg, men forhåpentligvis er det verdt det. Vi forsøker å tenke grønt i alt vi gjør. Veldig mange produsenter lager grønne konsepter og strategier som typisk involverer max 1% av virksomheten for å kunne markedsføre seg som grønne. Det holder ikke å late som. Derfor samarbeider vi også med Utviklingsfondet for å redusere våre Co2 utslipp, forteller han.

“Det koster å gjøre slike valg. Det holder ikke å late som.”

 Og det er dette samarbeidet som gjør denne pioneren innenfor undertøysbekledning til en pioner også når det gjelder miljøbevissthet. Jo mener at alle produksjonsbedrifter burde ilegges en miljøskatt, han har til og med sendt et brev til miljøministeren hvor han foreslår dette. I fravær av handling fra myndighetenes side har Jo pålagt selskapet en egen miljøskatt: De gir 20 kroner til et treplantingsprosjekt i Afrika for hvert produkt som selges via hjemmesiden deres. Beløpet er beregnet fra mengden CO2 et produkt slipper ut gjennom produksjonen slik at dette kan kompenseres ved å plante nye trær. Den opprinnelige kalkulasjonen var på 10 kroner pr plagg. Jo ønsket å være på den sikre siden og doblet det beløpet.I tillegg legger han vekt på kvalitet og produkter med lang levetid.- Bruk våre  Zipwear-produkter  til de er helt utslitte. Først da kan du tenke på å kjøpe nytt! Oppfordrer han.Northern Playground Ziplongs Sogndal 9_Vegard_BreieLes også: Bærekraftig Bare  – amerikansk veskemerke med miljøfokus