Små kolleksjoner med et stort budskap.

Nora Fredrikke Holmen tar en master 
i klesdesign på KHIO, og gjorde seg bemerket med en kolleksjon enkle og sporty plagg med klare budskap med sin egen avgangskolleksjon fra bachelorgraden i vår. Broderier av utsatte naturområder og ord som «Carrying» og «Caring», satt moderne fyndord opp mot virkeligheten i klimadebatten.

Hva gjør at miljøsaken er blitt 
ditt hovedtema som designer?

– Jeg har vokst opp på en gård med flere generasjoner, med en påvirkning fra en gammeldags tenkemåte – at man dyrker jorda, lever i pakt med sesongene, at en lager mat av alt. Jeg er veldig glad i å se syklusen fra år til år, være et steg foran. At du må legge noe til grunn for å kunne høste. Jeg tror dette er blitt sittende i ryggmargen på et vis, at produksjon er så viktig. Konstrasten mellom oppveksten der og vår digitale, moderne verden har preget meg mye.

Hvordan har det seg at akkurat mote ble din uttrykksform?

– Klær ble for meg et lerret; jeg føler klær er en egen kunstform som ikke trenger
 en så voldsom produksjon, men som kan være en utrykksform, som musikk er det. Du har mulighet til å formidle ting, jeg tror det ligger i den menneskelige natur å ville formgi, forbedre eller fornye. Så å kombinere dette, å bruke klær som en flate å uttrykke seg på, ble naturlig for meg.

Kan du fortelle litt om avgangsprosjektet ditt – der viste du jo en veldig tydelig holdning, med en estetikk som hinter til aktivisme?

– Avgangsprosjektet mitt ble på en måte et veldig personlig prosjekt; alle verdiene mine oppsummert i én kolleksjon. Men det er dette jeg ønsker å jobbe med. Fremover vil jeg gjøre smalere prosjekter med mer spesifikke temaer, og fokusere på materialer. Men inspirasjonen kommer fra mange steder. I sommer har jeg padlet mye, sett så mye søppel – kanskje blitt inspirert til å engasjere meg i viktigheten av rent vann på en større skala. Dette henger jo igjen sammen med materialer vi bruker, stoffproduksjon og lignende, så jeg håper å kunne jobbe med det fremover.

Finnes det noen moteskapere som håndterer disse utfordringene på en spennende måte?

– Flere designere har jo en viss profil, men jeg er mer imponert av merker som Patagonia, Klättermusen eller Fjällräven – sportsmerker er ofte flinkere på dette enn moteskapere.

Hvorfor det, tror du?

– Jeg tror det endrer seg nå, kanskje det ikke har vært kult nok for moten? Det har kanskje ikke føltes friskt nok i uttrykket, men jeg tror jo det er, og kommer til å bli, omvendt – at det er det som er riktig som er kult.