Marte Djupesland startet nettbutikken justfashion.no for ett og et halvt år siden, som et miljøvennlig alternativ i en bransje som preges av mye overforbruk og avfall.

På nettsiden blir de forskjellige designerne merket med symboler som viser hvilke hensyn de tar. Både når det gjelder arbeidskraft, materialer, miljøutfordringer, vannbesparelse, transportutvalg og dyrevelferd.

Marte beskriver Just Fashion som en multibrand plattform for moteriktige bærekraftige og kontemperære designere. Mange av designerne driver også med “Made To Order”, som betyr at det ikke lages flere varer enn det selges.

– Jeg tror på teorien om at det skal være en vinn-vinn-situasjon. Jeg vil ikke tvinge noe på folk, men inspirere til å velge bedre når de kan, og når de vil. Jeg vil tilbake dit vi engang var. At verdien av det vi kjøper er høyere. Vi verdsetter det, og regner med at det skal leve på en annen måte. Kanskje garderoben er mindre, men kjærligheten for hvert plagg er høyere og større.

mart

 

Siden Marte var liten har hun elsker å se hva designere skaper. Hun kunne sitte i timesvis på nettet og finne kule designere, som ikke var like synlige i det store bildet. Årene gikk, og da drømmen om å starte noe eget fremdeles var like sterk, bestemte hun seg for å hoppe i det.

– Jeg gjorde en enorm mengde research. Så kom ideen om at dersom jeg delte opp de ulike leddene og lagde søkefunksjoner, ville det være et mye bedre utgangspunkt for å fortelle historien om produktet til forbrukeren.

Det finnes et hav av gode valg på justfashion.no og Marte har ennå ikke funnet noen som driver med akkurat det samme som henne.

Hva var de største utfordringene? 

– At det var så mye jeg ikke kunne forutse, og at jeg var alene om det. Men jeg har alltid tenkt at konseptet er en såpass smart løsning at det må være framtiden. Det er jo mye smartere å sende ting fra der det lages, fremfor et sentrallager fra en helt annen plass i verden.

Hvorfor bærekraftig design?

– Jeg synes ordet bærekraftig begynner å bli oppbrukt. Jeg vil heller kalle det kvalitet, sakte produksjon, omtanke og gode intensjoner. Det handler mye om menneskene jeg jobber med. Jeg kjenner dem og stoler på dem. De bryr seg om alle leddene i produksjonen sin, og det de lager. Målet er ikke å bli millionærer. Målet er å skape god design.

bilde

 

Hvordan vil Just Fashion se ut fremover?

– Foreløpig selger vi mest til Norge, men vi har også kunder fra Nederland, Tyskland, USA, England, Belgia, Danmark og Sveits. Vi utvider og får kjempefine sko, noe jeg gleder meg til. I dag er det 24 designere totalt, men det skal bli flere. Jeg ønsker at Just Fashion skal ha designere fra hele verden. Vi handler mer på nett og linjene mellom land blir mer utvisket. Jeg vil fokusere mer på Europa. Jeg vil bli synlig i Europa. Det finnes ingen snarveier, men jeg tror mer og mer på at det kan vokse seg stort.