Vi bruker funksjonell bekledning for å beskytte oss mot kulde, regn, snø og vind når vi er ute og leker i naturen, men hva med å beskytte naturen mot funksjonell bekledning? Klesmerket Houdini skal nå bruke konseptet Planetary Boundaries for å gå seg selv i sømmene.

Flere og flere bedrifter tar på seg miljø- og sosialt ansvar som går utover det som kreves av myndighetene. Disse bedriftene drar seg selv i nakkeskinnet og tar intitativ til en ansvarsforpliktelse for selskapets eksisterende og potensielle konsekvenser for miljø og samfunn.Vi lever på en helt fantastisk planet, en planet som har vært vant til å regulere egne prosesser og innhente seg innenfor visse tålegrenser. Tiden vi lever i, kalles holocen. Denne epoken begynte for 12 000 år siden, ved slutten av siste istid. Klimaet ble varmere og mer stabilt, og sivilisasjoner oppsto og blomstret. Men vitenskapen forteller oss nå at planeten vår er i ferd med å bli presset utover sine naturlige grenser, og vi mennesker er en stor bidragsyter til dette presset.

houdini-pressebilde-linus-meyer_sodra-klippberget_8501

Flere rammeverk har blitt satt opp av forskere for å legge retningslinjer for hvordan vi kan hindre at endringer i jordens topografi og klima blir irreversible. “Planetary Boundaries” er et av disse, og er så forenklet at selv vi ikke-forskere forstår det. “Planetary Boundaries” gir oss en oversikt over ni områder, blant annet klimaendringer, forsurning av havet og utrydding av skog, der menneskets aktiviteter forstyrrer den globale balansen.

PB_FIG33_upgraded_mediaBLANK_11jan2015

Friluftsselskapet Houdini Sportswear er et av de selskapene som tar bærekraft på alvor. De skal sammen med non-profit organisasjonen Albaeco (internasjonalt knutepunkt for bærekraftsvitenskap) analysere alle bedriftens prosesser utifra “Planetary Boundaries”-perspektivet. Målet er å skape en open-source metode for bedrifter å kunne måle sine prosesser i forhold til sine egne konsekvenser for planetens tålegrenser.Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe, og som i alle andre industrier så har produksjon og forbruk av klær en sterk miljøpåvirkning. For eksempel så er bomull en av de mest plantevernmiddel- og vann-krevende vekstene som finnes. Og skalllag i bl.a. skiklær er ofte produsert ved hjelp av uheldige forbindelser som oppholder seg i miljøet på ubestemt tid og akkumuleres i fettvevet til det ville dyrelivet.

Les også: Northern Playground har pålagt seg selv en egen miljøskatt

Foto: Linus MeyerI tillegg til blant annet Patagonia er Houdini en av spydspissene innenfor bærekraftig friluftsklær der de bruker resirkulerte og fornybare fibre i tillegg til at 99,5 prosent av all produksjon skjer på fabrikker i Europa. De har resirkuleringsbokser for klær i alle butikker, lærer deg hvordan du kan reparere plagget ditt i stedet for å kjøpe et nytt, i tillegg til å tilby utleie slik at man slipper å eie en hel utstyrsgarderobe med klær man kanskje kun trenger et par ganger.

Houdini holder seg også konsekvent unna miljøværstingen Gore-Tex som ikke er nedbrytbart, og har i stedet utviklet et eget miljøvennlig membran med samme funksjoner.

– Planetary Boundaries vil gi oss en dypere forståelse av vår påvirkning på dagen, slik at vi kan iverksette tiltak mot betydelige forbedringer i morgen, sier Eva Karlsson, administrerende direktør i Houdini Sportswear.

– Vårt mål er null negativ innvirkning. Vår tidslinje: Så snart som mulig. For å nå våre mål, ser vi at tverrfaglig samarbeid, kunnskapsdeling og innovasjon er nøkkelen.

Så da håper vi at unge skandinaviske selskaper som Northern Playground og Houdini Sportswear går foran som forbilder for en rekke andre vareproduserende bedrifter. For som Houdini så fint sier det: “Let’s keep the great outdoors great!”. Se filmen om miljøvurderinger i forbindelse med etablering av Houdinis butikk i Gøteborg: