Inspirasjonen bak hvert plagg er hentet fra naturen. HEKNE er det nye norske klesmerket som vil bidra til et mer bevisst forbruk.

Siglinde Maria Lunde (t.v) og Anja Birgitte Daatland Hekne (t.h) har kjent hverandre i alle år. HEKNE ble startet i 2013, og nå har de endelig lansert sin første kolleksjon.

Siglinde Maria Lunde er gründer og markedsansvarlig i HEKNE. Sammen med designer Anja Birgitte Daatland Hekne startet hun klesmerket for noen år siden, men det er først nå den endelige kolleksjonen lanseres.

– Jeg har alltid likt å få ting til å skje, og nå når Anja og jeg startet klesmerket sammen får vi virkelig testet kreftene. Vi ønsker å være med på å endre forbruksmønstre ved å gjøre det vi kan som forbrukere, og som en del av moteindustrien. Klesproduksjon vil aldri være fullstendig bærekraftig, men vi kan gjøre mye for at det kan bli bedre. Vi har brukt god tid på å planlegge og finne frem til en helhet vi er fornøyde med.

1 2

Anja Hekne har designutdannelse fra London og Barcelona, og Siglinde Lunde har bakgrunn fra Handelshøyskolen BI. Siglinde forteller at HEKNE står for slow fashion, inspirert av naturen, som betyr at de ønsker å tilby klassiske plagg med kvalitet, som skal vare lenger enn én sesong.

– Vi håper våre kunder er kvinner som vil kle seg i vakre, feminine plagg, samtidig som de tar bevisste valg. Mange butikker i dag har svært mange kolleksjoner per år, med tanke på at folk skal kjøpe nytt i et hurtig tempo. Som en naturlig konsekvens av dette får vi en “bruk og kast”- trend i en fart som ikke er heldig for miljøet.

Siglinde har vokst opp i et hjem og med en familie som er over gjennomsnittet opptatt av miljøspørsmål. Videre har miljøspørsmål for alvor blitt satt på global dagsorden, og ifølge henne har det vært med på å styrke engasjementet hennes. Å lage klær av resirkulert ull og økologisk bomull, mener Siglinde skal være med å hjelpe folk til å ta mer bevisste valg, og gi kundene muligheten til å støtte opp om norsk design og lokal næring.

– Økologisk bomull reduserer giftutslipp gjennom hele prosessen, det gir bøndene bedre inntekter og motvirker mono-kultur som ødelegger dyrkbar mark. Det resirkulerte ullgarnet har blitt spunnet i Frankrike, og produsenten har samlet inn ulltekstiler, sortert på farge og brutt ned tekstilene for deretter å spinne dem opp på nytt. Garnet har ikke blitt farget eller kjemisk behandlet i etterkant av prosessen.

7

Siglinde og Anja mener det er viktig å være åpne rundt produksjonen. Alt skjer i mindre skala, under ordentlig forhold. De understreker også at stoffene som brukes er GOTS-sertifiserte.

– GOTS stiller ikke kun krav til det endelige produktet, men hele prosessen. I tillegg stilles krav til helse og sikkerhet så vel som produksjon. Vi foretrekker å benytte stoffprodusenter som har denne sertifiseringen.

HEKNE er et klesmerke som henter inspirasjon fra naturen, noe som gjenspeiles i mer enn bare fargevalget.

– Vi bruker farger for å skape et helhetlig visuelt konsept – ikke bare for hver enkelt kolleksjon, men for hele merket. Blant annet fugler er et viktig symbol for oss. De er en sentral del av naturen som vi virkelig er inspirert av. Dette kommer også til uttrykk i valg av materialer. Vi vil bevege oss minst mulig vekk fra det naturlige.

5

Videre forteller Siglinde at fremtidsplanene først og fremst er å få HEKNE til vokse, samtidig som de ønsker å være en del av en endring i bransjen.

– Vi ønsker at samfunnet skal dreie mot en mer miljøvennlig og bærekraftig retning. Hvis vi skal komme med noen miljøtips i forhold til klesindustrien så er det å oppfordre folk til å kjøpe bra, men sjeldent. Å virkelig ta vare på det du eier. Velg gjerne firmaer og sertifiseringer du stoler på, eller de som er åpne om sine prosesser og hva de gjør.
Som designeren Vivienne Westwood sa; “Buy less, choose well, make it last”.