Amerikanerne Justin Biel og Grason Ratowsky er to barndomsvenner som sammen har jobbet for å utvikle mer grønn mote og grunnlagt veskemerket Bare. De gjenvinner bla.a. gamle kaffesekker for å lage veskene sine. Skuespilleren Jessica Biel, Justins søster, er Bares ansikt utad, og innad i underholdnings- og motebransjen.

Fortell om dere selv og veskemerket Bare …

– Jeg (Justin Biel) og Grason Ratowsky er barndomsvenner fra Colorado. Begge er store reiseentusiaster, som har besøkt seks kontinenter sammen og reddet hverandres liv flere ganger enn vi ønsker å minnes. Vårt mål er å leve et liv fylt med eventyr, lidenskap og mening. Bare er blitt til blant annet som følge av felles opplevelser våre individuelle ferdigheter. Jeg har rollen som kommunikasjonsdirektør, mens Grason er hoveddesigner og kreativ leder. Hans lidenskap for kunst og unike håndlagde produkter har lagt grunnen for Bares design, den generelle opplevelsen av vårt varemerke og grønn mote. Firmaets ryggrad finner dere i vårt tredje medlem, konsernsjef Lo Sampadian. Vi tror på å drive virksomheten på en bærekraftig måte, i håp om å inspirere andre til å følge en mer etisk forretningsmodell.

Hvilken rolle har Jessica Biel?

– Jessica har både investert i varemerket og hjulpet til med å eksponere det, spesielt innen underholdnings- og motekretser. Hun jobber til og med direkte med Grason, og har dermed en innvirkning på designet vårt.

Hvorfor har dere valgt å jobbe 
med gjenvinning og grønn mote?

– Gjenvunnet materiale gjør våre produkter mer eiendommelige og interessante enn den typiske high end-vesken. Hvert eneste resirkulerte materiale som vi velger å jobbe med, må først og fremst være spennende ut ifra et estetisk perspektiv. Være seg en gammel kaffesekk eller rispose, så er vi nøye med at materialet tar seg bra ut i motebildet og sammen med resten av kolleksjonen. Produksjon med bærekraft i bakhodet er ganske enkelt vår kjerne, og noe som alltid vil være viktig for oss, uansett hvordan vi utvikler oss videre for grønn mote.

Hvordan fikk dere ideen til Bare?

– Ideen ble til da Grason fikk en gammel kaffesekk fra Costa Rica i gave av sin far. Grason elsket det faktum at sekken havnet hos ham fra andre siden av jorden, og mente at det måtte være fantastisk å kunne resirkulere den som et designelement i en reiseveske som skulle fortsette med å reise rundt.

Hva er det beste som har hendt firmaet så langt?

– At vi allerede i løpet av vårt første år 
i virksomhet har fått en utrolig positiv respons fra kunder over hele verden. Fra dag én har folk likt det vi gjør og vår grønne holdning. Hver gang vi ser noen bære en av våre vesker, blir vi stolte over vårt bidrag til en mer miljøvennlig moteindustri.