Jokke Sommer forteller om akselerasjonen, frihetsfølelsen og en stadig kamp mot redselen.

Jokke Sommer og Espen Fadnes på vei mot Mont Blanc-massivet i over 250km/t. p: Ellioth & Winther Film

Jokke Sommer og Espen Fadnes på vei mot Mont Blanc-massivet i over 250km/t. p: Ellioth & Winther Film

Hvorfor flyr du?

– Det å fly er en drøm som har gått i oppfyllelse for meg. Det gir meg en beroligende og deilig frihetsfølelse. Du føler deg som en superhelt en gang om dagen, og det er jo digg.

Hvordan føles det å fly?

– Det er litt vanskelig å beskrive.
 Det begynner med en følelse av vekt­løshet, akkurat når du hopper. Så går den over til en intens akselerasjonskraft, det kjennes som om du blir sugd mot jorda. Selve følelsen i det å fly med vingedrakt tror jeg er ganske slik som de fleste ser for seg at det å fly føles. Det føles med andre ord akkurat slik du forestiller deg det. Du kjenner vinden i ansiktet, du styrer med vingene, og det er en frihets­ følelse som er helt sinnsvak i forhold til det meste annet.

Er du ikke redd?

– Jo, jeg er dritredd, hver gang. Redd som faen. Men det er på en måte en behagelig frykt, fordi du samtidig føler at du har kontroll over redselen og situa­ sjonen. Du vet at du skal overvinne den. Det er ikke som å sitte i en bil som noen andre kjører altfor fort, eller som å være redd for at noen skal gjøre innbrudd i leiligheten din. Det er en redsel som gjør deg fokusert og skjerpet. Men med en gang jeg har hoppet, er jeg ikke redd mer. Da er det bare behagelig. Når du har nådd “point of no return”, og ser at “exit’en” (uthoppet, og den mest kritiske delen av et basehopp red. anm.) sitter, da er det bare å spre vingene og fly!

Hvordan begynte du?

– Kort fortalt, så drev jeg med free­style motocross. Men en dag så sluttet jeg, solgte syklene, rampene og alt utstyret, og begynte med fallskjerm­hopping og deretter basehopping og vingedraktflyging.

Er wingsuitflyging mer miljøvennlig enn motocross?

– Det kan absolutt være det. Du trenger bare en skjerm og en vingedrakt, og så gå eller klatre opp på fjellet for eksempel i Romsdalen eller Kjærag, eller ta heisen sånn som i Chamonix. Men så må man jo ha mange flyløft og fallskjermhopp før man kan begynne å hoppe fra fjell. Og for min del, som driver med dette profesjonellt med hele verden som arbeidssted, så innebærer det både mye lange flyturer og også en del helikopterflyging…

Blir du noen gang ferdig med det?

– Nei. Forhåpentligvis skal jeg holde på i 25 år til. Dette er noe man kan holde på med lenge, men det er kanskje bra å roe det litt ned når man blir gammel … Vi får se….