Anniken Englund Jørgensen skapte debatt i mote-Norge i serien Sweatshop – Dødsbillig mote, der norske ungdommer fikk prøve seg som tekstilarbeidere i Kambodsja.

annikenKan du fortelle litt om hvordan du ble involvert i Sweatshop, og hvorfor du ville være med i serien?

– Det var framtiden i våre henders idé om å lage serien sammen med Aftenposten, og det var også de som kontaktet meg da de trengte en blogger. Jeg skal helt ærlig si at jeg ikke helt ante hva jeg bega meg ut på. Opplevelsene i Kambodsja slo meg rett ned.

sorthvitt

Hva slags ønsker har arbeiderne selv for fremtiden?

– En lønn å leve av. De ber ikke om mer enn det. Kan du tenkte deg at det eneste du ber om av verden er å få nok penger til å gi familien din ris til middag?

mobil

Du reagerer veldig på forholdene dere får oppleve, som berørte mange sterkt. Hvordan har tiden etterpå vært? 

– Det er vanskelig for andre rundt meg å forstå noe man ikke har stått i selv. Når jeg fortalte familie og venner hva som hadde skjedd, så jeg at det var vanskelig for dem å forstå. Det er vel sånn det er i livet. Men jeg slet mye med å vite og å ha opplevd noe så sårt, uten å få gjort noe med det. Det er utrolig vanskelig for meg, og jeg følte meg hjelpesløs og liten.

ute

Hva er de viktigste skrittene å ta på veien mot et bedre liv for tekstilarbeiderne, mener du? 

– Mennesker. Empati. At noe sånt kan foregå i 2016 er meg ubegripelig. Det er virkelig sånn at vi er rike fordi de er fattige, og at de på toppen kan bære det med samvittigheten gjør meg kvalm. Dette handler om å spre informasjon ut i verden – informasjon vi skulle vært oppvokst med fra skolen. Den informasjonen ingen tør å dele – i redsel for at verden skal sprekke opp i empati for menneskeheten. Dette er mennesker som meg og deg.

brille

Ser du noen positiv utvikling i forhold til temaene dere tar opp i serien? Opplever du at ungdom er blitt mer bevisste, for eksempel? 

– Ja. Jeg har flere venninner som jobber i forskjellige kleskjeder, og etter serien har de hatt utallige mennesker som spør om hvor klærne er sydd. Men alle må være stille om det. Det skal fortsatt skyves under teppet, og jeg håper at sesong 2 får glasset til å renne over.

trist

Hva er, slik du ser det, den største utfordringen til moteindustrien i dag?

– Trender dominerer oss. Jeg merket det selv, da Balmain laget kolleksjon for H&M. Jeg ble fristet selv, for å være ærlig. Jeg elsker Balmain, men nei. Nei, nei, nei, nei.

venn

Hva kan vi gjøre her hjemme? 

– Det er ikke sånn at alle skal slutte å handle klær, eller slutte å bli inspirert. Men vi skal bruke hodet. Vi skal kutte ned, bruke klær vi allerede har og slutte å kaste så hinsides mye. Alle spør meg hva man kan gjøre, og det er det vanskeligste. For at dette noen gang skal bli bedre, så er det kleskjedene selv som må ta tak. De kan endre dette. Men vi kan endre ved å provosere, dele og gjøre verden så mye bedre med de verktøyene vi har. Internett er mektigere enn vi aner. Når én blir mange, så har vi gjort det. Og det er det jeg håper vi kan gjøre. Jeg skal gi alt.

barn

Intervjuet er fra fjerde utgave av Infinitum-magasinet.

Les også: Forbruk og etisk mote 

Les også: Just Fashion – mer enn bare mote