Høsten er her, og da er det viktig å kose seg litt ekstra. Mange forbinder høsten med retter bestående av fløte, kjøtt og mye smør, men det finnes også sunnere alternativer, som en lun søtpotetsalat.

Flere av oss begynner å endre matvanene våre når vi lærer mer om de negative konsekvensene produksjonen av dyreprodukter har på miljøet. LEAD-forskere har dokumentert at den globale husdyrindustrien bruker ekstreme mengder med ferskvann, ødelegger skog- og grøntområder og forårsaker jorderosjon. Forurensning og avløp av gjødsel og animalsk avfall skaper dødssoner i kystområder og bidrar til å ødelegge korallrev. Det er også en økende bekymring for økt antibiotikaresistens hos mennesker, ettersom husdyrhold står for 50 prosent av verdens antibiotikabruk globalt, ifølge LEAD.

Ingredienser til søtpotetsalat
Veganisme er ingen diett

Det er også slik at mer enn to tredjedeler av alt jordbruksareal er brukt til dyrking av fôr til husdyr, mens bare åtte prosent brukes til å dyrke mat direkte til mennesker. Hvis hele verdensbefolkningen skulle bruke så mye kjøtt som den vestlige verden – ca. 80 kilo kjøtt per innbygger per år – ville det globale landarealet for husdyrindustrien være to tredjedeler mer enn det som utnyttes nå.

I og med at husdyrindustrien er blant de aller største bidragsyterne til global oppvarming kan dette få katastrofale konsekvenser som ekstremvær og stor ferskvannsmangel. Men heldigvis er det utrolig enkelt å gjøre noe positivt for miljøet, som å styre unna dyreprodukter, og velge veganske alternativer i stedet.

Myter om alle problemene som oppstår rundt den såkalte “dietten” er akkurat dét; myter. Å være veganer er en livsstil der du velger å ikke spise eller bruke dyreprodukter i kostholdet, enten det er for egen helse, etikk eller av hensyn til miljøet.

Flere tar avstand fra industriell dyreproduksjon

Veganisme er en trend som sprer seg takket være en økende bevissthet, som følge av ny forskning, som viser konsekvensene av vår industrielle produksjon av dyreprodukter. Det viser hvilken påvirkningen det har på jorda og på kroppene våre. Også kunnskapen om hva som foregår bak lukkede dører i slaktehus bidrar til at flere ønsker å ta avstand fra den store multimillionær-industrien.

Når fantastiske kjøtt,- egg- og melke-erstatninger laget av hvete, bønner, mandler og cashewnøtter er tilgjengelig i de fleste butikker, er det ingen grunn til å velge bort de sunne, etiske og miljøvennlige alternativene.

Denne søtpotetsalaten, med sine vakre og varme farger, er perfekt for de kommende høstmånedene.

Ingredienser til søtpotetsalat

Ingredienser: (ca. 4 personer)

  • 3 dl (ukokt) brun ris
  • 2 buketter grønnkål
  • 1-2 store søtpoteter
  • 1-2 brokkoli bunter
  • Ca. 3 dl nøtter (anbefaler pekannøtter og valnøtter)
  • Ca. 3 dl tørkede tranebær
  • Olje (f.eks. solsikke)
  • Salt & pepper
Slik lager du søtpotetsalat:

1. Sett ovnen på 200 grader.

2. Kutt opp søtpotetene i små kuber. Disse rører du sammen med én spiseskje olje, salt og pepper i en bolle. Deretter sprer du dem ut på et bakebrett og setter i ovnen i omtrent 15 minutter.

3. Mens søtpotetene er i ovnen kutter du brokkolien opp i små buketter og blander dem med én spiseskje olje, salt og pepper slik som med søtpotetene.

4. Når søtpotetene er stekt i 15 minutter tar du brettet ut, blander søtpotetene godt før du dytter dem til siden og plasserer brokkolien på den ene halvsiden av brettet. Stek så i 15 minutter til, til alt er gjennomstekt.

5. Samtidig som søtpotetene og brokkolien stekes, kan du koke risen med dobbelt så mye vann som ris. 3 dl ukokt brun ris og 6 dl vann, for eksempel.

Søtpotetsalat

6. Grønnkål er lurt å vaske godt slik at det ikke blir liggende jord mellom bladene. Dette er ekstra viktig å huske på dersom grønnkålen er økologisk. Når grønnkålen er vasket og tørket i en salatspinner, tar du den over i en bolle og klemmer forsiktig på den. Å massere grønnkål er en prosess for å fysisk bryte ned grønnkålen, slik at den blir enklere å fordøye. Grønnkål blir mindre bitter i smaken, mørkere i fargen og mykere når du masserer den.

7. Når grønnkålen er godt massert og både ris, brokkoli og søtpotetene er gjennomstekt, er det bare å blande alle ingrediensene sammen. Tilsett nøtter etter eget ønske, men jeg anbefaler pekannøtter og valnøtter til denne retten. Dryss til slutt tørkede tranebær over salaten, da de gir en frisk og syrlig smak. Bruk gjerne en enkel vinaigrette-dressing for ekstra smak.

Nøtter til søtpotetsalat

Søtpotetsalat er perfekt som middag eller lunsj, men er også fin å ha ved siden av andre måltider. Jeg kan anbefale stekt tofu, enten ved siden av, eller oppi selve salaten.

God appetitt!