Gurkemeiegrøt er ekstremt sunt, og det gamle krydderet gir frokostgrøten en sterk og morsom gulfarge som vil lyse opp morgenen din.

Gurkemeiegrøt

Gurkemeie er et krydder som har vært populært i India og resten av Asia i tusenvis av år. Krydderet tilhører ingefærfamilien og er en verdsatt komponent av asiatiske kulinariske tradisjoner, spesielt for å gi karri sin gule farge. Krydderet assosieres ofte med middagsmat, men det trenger ikke gi en kraftig smak dersom du bruker riktig mengde og kombinerer det sammen med andre ingredienser.

Gurkemeie har vist seg å inneholde forbindelser med medisinske egenskaper, den viktigste med navnet curcumin. Den har kraftige antiinflammatoriske effekter og er en veldig sterk antioksidant. Gurkemeie kan til og med ha en forebyggende effekt som del av en kreftforebyggende diett.

Andre krydder jeg bruker i grøten for å oppnå best mulig smak, er kanel, muskatnøtt og nellik, som også kommer med en stor ladning av sunne egenskaper. Kanel kan senke blodsukkeret, og er i likhet med nellik og muskatnøtt er det fullt av antioksidanter.

Tilberedelse av gurkemeiegrøt
Frø har flere positive helseegenskaper

I denne gurkemeiegrøten bruker jeg hovedsakelig havre, men også chia- og linfrø. De fleste vet at havre er veldig sunt. Det er et glutenfritt korn og er en stor kilde til viktige vitaminer, mineraler, fiber og antioksidanter. Havre er rik på det oppløselige fiberet beta-glukan, som har mange positive helseegenskaper. Det bidrar til å redusere kolesterol og blodsukker, fremmer sunne tarmbakterier og gir deg følelsen av metthet.

Linfrø hjelper deg med å forbedre fordøyelsen, gir deg klarere hud, lavere kolesterol, balanserer hormoner og bekjemper kreft. Det er også det frøet med den rikeste kilden til plantebaserte omega-3 fettsyrer. Husk å bruk linfrø som er knust. Dette er veldig viktig fordi hele linfrø er svært vanskelig for kroppen å fordøye, og for å ta opp all næringen frøene har å tilby må de derfor være knust.

Chiafrø kommer også med en haug av sunne egenskaper og blir til og med kalt for «supermat» fordi de er en fantastiske kilde til omega-3 fettsyrer, antioksidanter, fiber, jern og kalsium. Omega-3 fettsyrer bidrar til å øke HDL-kolesterol, det “gode” kolesterolet som beskytter mot hjerteinfarkt og hjerneslag.

Å lage gurkemeiegrøt krever verken særlig mye tid eller matlagings-talent, kun en sulten mage og lysten på en fantastisk god bolle med gul grøt.

Ingredienser til gurkemeiegrøt

Ingredienser: (1-2 porsjoner)

  • 2 dl havregryn
  • 1 dl vann, og 1 dl valgfri plantemelk (Jeg brukte cashew-melk)
  • 2 ts gurkemeie er brukt i denne oppskriften, men gjerne tilsett kun én ts hvis du er redd for litt sterk smak
  • ½ ts nellik
  • ½ ts muskatnøtt
  • ½ ts kanel

Valgfri topping, men i denne oppskriften ble det brukt:

  • Bjørnebær
  • Pekannøtter
  • Mandler
  • Kanel
  • Lønnesirup
Slik lager du gurkemeiegrøt:

1. Småkok havregryn på lav varme med plantemelk og vann, til det mykner og begynner å tykne litt.

2. Deretter tilsett krydder, chiafrø og linfrø for så å fortsette med å koke på høyere varme og røre til grøten tykner enda mer og blir gjennomkokt.

3. Servér med valgfri topping.

Topping på gurkemeiegrøt

Gurkemeiegrøt er en utrolig enkel rett å lage, og passer godt som en mettende og energirik frokost.  Grøten er også perfekt som et varmt og fargerikt mellommåltid. Den lukter fantastisk og gir kjøkkenet en ordentlig jule-duft som jeg vil tro de fleste ikke har noe imot.

Hvis du ønsker å introdusere plantemelk i kosten, er det perfekt å bruke det i havregrøt, ettersom det er vanskelig å smake forskjell på vanlig melk og for eksempel mandel-melk. Prøv deg frem med det store utvalget av plantemelk, og jeg kan garantere deg at du vil finne en som du vil like mye mer enn kumelk.

Gurkemeiegrøt

Håper det smaker!