Noen tradisjoner løfter fram det beste i oss; påskeskiturene, sankthansbålene, vårdugnadene, fjellturene. Den ny-importerte tradisjonen Black Friday der imot, er som en hyllest til det verste ved oss moderne mennesker; grådighet og overkonsumpsjon.

Nå arrangeres Black Friday. En tradisjon deler av den norske handelsstanden har adoptert fra våre rike onkler i Amerika. En tradisjon der alskens butikker og netthandler kjører spinnville tilbud på store deler av sitt produktsortiment. En tradisjon der butikkdører rives opp, klesstativ veltes, fletter rives i og hyller tømmes. En tradisjon som er direkte bidragsyter til dagens bruk-og-kast samfunn. En tradisjon som handler om omsetning, salgsrekorder og tilbud. Så gode tilbud at kundene ikke sier nei. Så gode tilbud at avslaget er eneste relevante variabel i kampens kjøpshete. Viten om at andre kunder kan rappe gode kjøp rett foran øynene på deg setter i gang et blodtørst konkurranseinnstinkt og impulsfaktoren har aldri vært høyere. Ukritisk til innhold foretar man kjøp man ellers kanskje ikke ville ha foretatt. Et kjøp som gjerne forblir ubrukt. Kunden sitter igjen med et altfor svært skjegg i en altfor liten postkasse. Men det er greit. Det var jo så billig.

Instagram: #boycottblackfriday

At Black Friday alltid arrangeres etter Thanksgiving har også flere ironimomenter ved seg. Handelskapteinene så sitt smutthull til å lure inn et kjøpshysteri fredagen etter man har reflektert over hva man er takknemlig for her i livet. De fleste tar seg fri denne fredagen. De fleste har mulighet for å handle denne fredagen. Perfekt. Perfekt for å lokke mennesker ut av hjemmene sine og inn i kjøpesenterlabyrintene. Perfekt for å forføre, lure, finte, manipulere.

At butikkene i Norge slenger seg på denne bølgen er forståelig ettersom den baserer seg på en stimfisklogistikk der motstrømsfisken taper. Norge har et tilrettelagt beite. Norge som ligger på verdenstoppen i mobil netthandel. Norge som fikk ny julehandelsrekord i fjor med 5 % øking fra året før. Norge som ligger på topp 15- listen av verdens mest forgjeldede land.

Men av en eller annen grunn har flere forbrukere totalt glemt forbrukermakten i slike situasjoner. For som forbruker besitter vi samtlige trumfkort. Hver eneste gang vi gjør et kjøp gir vi en stemme til fremtiden. Vi former den verdenen vi lever i. Støtter vi merker som har dårlige arbeidsforhold på produksjonsfabrikkene, bidrar til avskogning i Amazonas eller besudler det marine miljøet, kommer de ikke til å slutte med dette på tross av noen klimamarsjer her og der. Snarere tvert i mot. Det er en gang sånn at presset til å levere økonomiske resultater er realiteten i dagens markeder. Så lenge den dominerende forståelsen av samfunnsansvar er at det ikke lønner seg, vil det være sterke kapitalistiske krefter som jobber i mot ansvaret. Jobber mot å gi økte lønnspakker til syerskene i Bangladesh. Jobber mot å trekke tropisk mahogni ut av møblene våre. Jobber mot å fjerne mikroplast fra klærne våre. Jobber mot å velge bort mulighetsdager som Black Friday.

Midt oppe i det hele har den amerikanske storgiganten innenfor friluftsutstyr, REI, bestemt seg for å stenge sjappen akkurat denne fredagen. De stenger sine 143 butikker, distribusjonssentre og hovedkvarter. I tillegg lønner de sine 12 000 ansatte for å ta seg fri. Det er klart at det ligger en kommersialeringsintensjon bak dette også, men denne intensjonen er i all hovedsak drevet av forbrukerne. REIs målgruppe er glad i naturen. De verdsetter friluftslivet. De kommer til å sette et enda større smiljefjes i REIs karaktermarg etter å ha gått i mot status quo.

Så hva hvis vi alle dro ut i skogen og lekte i stedenfor? Eller tar med oss familien og fortsetter det Thanksgiving startet; å reflektere over hva vi er takknemlig for her i livet. Kanskje den norske handelsstanden da etter hvert følger etter og vi kan dele et verdispekter som ikke baserer seg på tjukke lommebøker og et økt velstandsnivå. Kanskje den norske handelsstanden innser sitt patetiske forsøk på å innføre en tradisjon. Vi kan bruke stemmeseddelen i morgen folkens, og heller stemme på den rettferdige handelen. Vi kan boikotte Black Friday. Vi trenger den ikke. Bangladesh trenger den ikke. Regnskogen vår trenger den ikke.

Naturen tilbyr seksstjerners hotellrom, førsteklasses utsikter og uendelige boltringsarealer. I tillegg er det gratis. Så hva sier dere, sees vi ute?

sunset
Foto: Kristin Westby