Motetrioen som vil forandre verden med miljøvennlig og bærekraftig mote.
Sara Fosstvedt, Erlend Kristoffersen og Marius Furumo studerte sammen på
 BI, og drømte om å forandre verden.
 Nå driver de klesmerket AoE – Age of Enlightenment, som skal sette miljøkampen og sosialt engasjement tilbake på motekartet. I oktober 2015 lanserer de sin første kolleksjon i butikk, med visning på Nobels Fredssenter, og på hengere hos ti utvalgte utsalgssteder. Vi møter Sara Fosstvedt i et sommerrolig F5 – et butikk- og designkollektiv for ny norsk mote.Erlend og saraHva er egentlig AoE – «Opplysningstiden»?
– Age of Enlightenment er jo det vi lever i nå, med uante globale muligheter og teknologi. Verden er blitt knøttliten, samtidig som vi står overfor massive utfordringer, i mote som på alle andre felt.
Hva gjorde at dere valgte akkurat kombinasjonen mote og et sosialt og miljømessig engasjement?
– Det var kanskje et resultat av en bakgrunn fra klesbransjen og et gryende hjerte for miljøet og sosial urettferdighet. Det ble naturlig å ta det man kan og prøve å gjøre noe bra med det. Markedsføring og skapte behov er grunnen til at verden er der den er i dag, det jeg jobbet med, og det skapte mye dårlig samvittighet for min egen del. Jeg frontet jo konvensjonell masseproduksjon. Samtidig vet jeg at mote er en ‘opinionssettende’ bransje – det er kultur og skaper meninger. Bare se på nettet eller Instagram – hvor mye skrives det ikke om mote? Vi må gjøre det kult å endre verden, gjøre det sexy. Og tilgjengelig. De som har ressurser til å påvirke, må gjøre det. AoE 
er for dem som ønsker å bruke makten sin til å forandre verden, og alle har vi en viss makt. Så om vi klarer å gi innhold til mote, kan det kanskje være med på å skape en samtale, å gjøre verden litt mer opplyst.Brundtland_novogratz, F.qvam, l.Smith, M.woolstonecraftDere har jo en spesiell holdning til merkevaren og konseptet – hvor målsettingen ikke er å lage klær for klærnes skyld, men for å bruke dem som et verktøy. Hvordan gjør dere det?
– Vi vil jo forandre verden! Vi vil lage positive historier som viser at det er mulig å bidra og endre verden på små måter. Starte debatt og endre liv. Mote er sånn sett lurt, for den har evnen til å «sugarcoate» det – å gi folk motivasjon til å bidra. Men ambisjonen er å lage en merkevare som ikke spiller på skapte og fiktive, men bærekraftige verdier for bærekraftig mote. Tanken er at vi bruker bærekraftige materialer som økologisk fairtradebomull for å delta i kretsløpet og samtalen om det, for eksempel. Fattigdom er et problem i klesindustrien, vi ønsker å bruke overskuddet vårt på skoleplasser for jenter som jobber på bomullsfarmer. Vi er del av et større bilde, og vil gi dem vi jobber med muligheten til et bedre liv. Det blir bærekraftig mote på flere aspekter.
Dere skifter jo tema og designer for hver sesong – hvorfor har dere valgt den modellen, å samarbeide med ulike designere?
– Jeg har hundre prosent troen på
 at samarbeid er nøkkelen til endring. Stor endring. For meg ville AoE mistet verdien om vi bare satt på vår egen tue, så ved å spre budskapet og bevissthet vil vi nå ut til flest mulig, gjennom flest mulig.
Noen ganger virker det som om strukturene er så satt, at vi ikke 
har noe å si. Hva kan vi som enkeltmennesker gjøre for å bidra?
– Alle har vi en viss makt, spesielt som forbrukere. Og alle vil godt, vi må bare 
få muligheten. Det er forbrukerne som må stille kravene, for de styrer showet,
og overkonsumering er hovedproblemet, rett og slett – kjøp og kast. Men alt hjelper, hvis alle gjør litt, og alle har troen på at vi kan gjøre en forskjell, så skjer det!