Da verdensledere, lobbyister, journalister og andre involverte i FNs klimaforhandlinger ankom Paris denne uken ble de møtt med hundrevis av tilsynelatende uvanlig ærlige og innrømmende annonser fra store aktører som for eksempel Volkswagen og Exxon Mobil.

Volkswagen, som ble tatt for omfattende juks med utslippsverdier fra dieselmotorene sine tidligere i år, kommer ikke særlig bra ut med denne annonsen godt synlig på et busstopp i Paris.Det er den britiske kunstner-aktivistgruppen Brandalism som står bak mer enn 600 falske, og satiriske annonser som retter kritikk særlig mot det at kommersielle interesser i stor grad dominerer klimaforhandlingene. Volkswagen, Exxon Mobil og Air France er noen av de kommersielle aktørene og sponsorene av konferansen som Brandalism har “hjulpet” med ekstra annonsering for anledningen, men også verdenslederne Obama, Cameron og Merkel er blandt de som får gjennomgå.Her ser Mr Obama og datteren ut til å kose seg med et bad i Mexicogulfen mens verdens verste oljekatastrofe utspiller seg i form av riggen Deep Water Horizon som brenner i bakgrunnen, Mer enn 80 kunstnere fra 19 land har vært involvert i utformingen av annonsene, som lokale aktivister i Paris har hjulpet Brandalism med å sette opp på reklameskjermene som eies av JCDecaux, passende nok også en av konferansens offisielle kommersielle sponsorer.”Poenget med denne konferansen er å bli enig om en avtale for å begrense klimagassutslippene og unngå de verste konsekvensene av klimeforandringene, men gjennom 20 år med FN’s klimasamtaler har utslippene økt med 63%”, skriver Brandalism. “Årets konferanse holdes på en flyplass, er sponset av et flyselskap og flere andre store utslippsverstinger som oljeselskaper, bilprodusenter og banker. Denne kommersielle grøntvaskingen ønsker vi å eksponere.”Fra bloggen: Malin Jacob – kommer Paris til å bli en suksess? “Vi visste om effektene av fossil brennstoff, men benektet det offentlig”, innrømmer oljeselskapet Exxon Mobil. (NRK: Exxon visste om klimaendringer i 1981)Den omstridte, sterkt kritiserte og hemmeligholdte TTIP-avtalen får også gjennomgå. Som følge av terrorangrepene i Paris i November tillater ikke franske myndigheter større demonstrasjoner og folkesamlinger. Dermed har miljøaktivistene vært nødt til bli ekstra kreative for å få fram budskapet sitt og kritikken mot de store kommersielle aktørenes tilstedeværelse med lobbyister og sponsing av klimasamtalene, samt de ofte litt for tette båndene mellom makthavere og store selskaper.Air France er enda en av de stolte, engasjerte sponsorene av klimaforhandlingene… Flere plakater: